MINI Countryman Cooper D Chili

- 6 november 2010

Prettig pittig

Na de 'gewone' One en Cooper Diesel, hoeven we van het dieselen in een MINI niet meer op te kijken. Sterker nog, een model als deze vraagt er ook wel om. Niet in de laatste plaats omdat MINI met deze auto een eigenzinnig alternatief wil bieden voor de standaard leasebakken in de compacte middenklasse. Met 111 pk is de Countryman prima bemeten. Zonder de klinkers uit de straat te trekken, heeft de MINI een pittig karakter. Dat komt niet in de laatste plaats door de levendigheid van het motorblok. Zowel bij het wegrijden als bij een tussentijdse versnelling is de reactie op het gaspedaal prettig direct. Zelfs als je de schakeladviezen ten behoeve van een economisch verbruik opvolgt, wil de auto toch nog prima versnellen zonder terug te schakelen. Die schakelindicator maakt natuurlijk deel uit van MINImalism, het pakket aan maatregelen om het verbruik zoveel mogelijk terug te dringen. Ze zullen ongetwijfeld bijdragen aan een beter verbruik, maar zo optimistisch als MINI zelf wil doen geloven is het echt niet. Met normaal rijgedrag zit je niet onder de zes liter per 100 kilometer, terwijl het volgens de fabrieksopgave op 4,4 liter uit zou moeten komen.

111 pk
270 Nm
185 km/h
10,9 s
6,3 (4.4) l/100km
115 g/km
F
22%
€ 24.460
€ 37.616
€ 690 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Volvo V40 D2 Summum

  • Citroën DS4 1.6 THP 200 Sport Chic

  • Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline

  • Nissan Leaf Tekna

  • Volkswagen Golf GTD DSG

  • Peugeot 308 XT 2.0-16V HDiF

  • Opel Astra 1.7 CDTI Cosmo

  • Lancia Delta 1.8 Di TurboJet Oro

  • Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

  • Renault Mégane 1.9 dCi 130 Privilège

  • 2017 - MINI Countryman Cooper Serious Business