Het slikken
Als het echter op weggedrag en prestaties aankomt, dan is de 308 GTI niet zo opwindend als zijn voorgangers. Even slikken voor de diehard, maar er blijft voldoende plezier te beleven met de dikste 308. De 200 pk sterke 1.6 THP uit de RCZ en de Mini Cooper S is een heerlijk blok: door zijn gretige karakter en mooie motorgeluid is het een uitdagend machientje, die vooral boven de 3.500 tpm heerlijk doortrekt. Daarmee wordt de 308 GTI een snelle, maar geen supersnelle auto, want een Golf GTI moet je echt voorbij laten gaan. Wat opvalt is dat deze motor zich ook uitstekend voor 'het nieuwe rijden' leent. Zelfs bij 80 km/h in de zesde versnelling voel je dat de motor voldoende sterk is om er zonder mokken vandoor te gaan: geen wonder als je bedenkt dat zijn maximum koppel al bij 1.750 tpm paraat staat. Deze soepelheid komt op het conto van een 'twin scroll turbo', die al bij lage toeren druk opbouwt. Dit had mede tot gevolg dat ons gemiddelde testverbruik op een keurige 1:12 uitkwam.
Lexus CT 200h Business Line
Nissan Leaf
Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm Limited Edition Sport
Mazda 3 2.2 CiTD Business+
Ford Focus 1.6 TDCi Econetic Trend
Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line +
Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive
Renault Mégane 1.9 dCi 130 Privilège
Lancia Delta 1.6 16V MultiJet Argento
2021 - Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business
2018 - Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure
2017 - Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 S&S GT Line
2016 - Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDi 180
2015 - Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270
2014 - Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive
2014 - Peugeot 308 1.6 e-HDi Active
2013 - Peugeot 308 1.6 THP 125 Première
2011 - Peugeot 308 1.6 eHDi Active
2009 - Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline