Subaru Impreza XV 2.0R AWD

- 24 september 2010

Prima balans

Ons testexemplaar wordt aangedreven door een 150 pk sterke 2.0 benzinemotor, die samen met een even krachtige tweeliter diesel het motorenaanbod voor de XV vormt. Draai de sleutel om, en je wordt gelijk al getrakteerd op een heerlijk rauwe boxerroffel. Laag in de toeren zit er nog niet zoveel fut in de tweeliter, maar als je ‘m vervolgens hoger in de toeren jaagt, begint ‘ie er behoorlijk fanatiek aan te trekken. De snelheidsbeleving wordt daarbij nog eens extra versterkt door het gegrom van de boxer onder de motorkap. De handgeschakelde vijfbak met vrij lange slagen kan de behoefte aan een zesde versnelling echter niet wegnemen. Desondanks heeft Subaru het rijgedrag van de Impreza XV prima voor elkaar. De Japanners hebben de XV een goede balans tussen dynamiek en comfort meegegeven. Dankzij een verstevigde vering stuur je de auto licht, maar aardig neutraal de bocht door. Daarbij wordt een prettige hoeveelheid feedback aan de bestuurder doorgegeven, zonder daarbij noemenswaardig in te hoeven leveren op het gebied van comfort. Dat maakt deze stoere Impreza uitermate inzetbaar voor alledag.

150 pk
196 Nm
193 km/h
9,6 s
8,9 (8.4) l/100km
199 g/km
G
22%
€ 27.995
€ 31.090
€ 570 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Lancia Delta 1.6 16V MultiJet Argento

  • Citroën C4 2.0 HDi Exclusive

  • Ford Focus 1.6 EcoBoost Titanium

  • Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive

  • Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive

  • Skoda Octavia 2.0 TDI Ambition Business Line

  • Mazda 3 2.2 CiTD Business+

  • Kia cee'd 1.6 CRDi Premium Pack

  • Nissan Leaf

  • Seat Leon 1.4 TSI FR

  • 2008 - Subaru Impreza 2.0R Luxury