Bokkende diesel
Het zuinige verbruik is natuurlijk te danken aan de 1.2 TDI, een driecilinder commonrail diesel die 75 pk en een koppel van 180 Nm levert. Op papier is dat niet indrukwekkend, maar in de praktijk kom je er boven de 1.750 toeren aardig mee uit de voeten. Tenzij je op de aanwijzingen van de schakelindicator gaat rijden. Bij het maken van lage toeren begint de motor te bokken en heb je automatisch de neiging om een verzet terug te gaan, met als gevolg dat de indicator je gauw weer naar de hogere versnelling wil hebben. Alleen op de snelweg moet je bij een inhaalmanoeuvre terugschakelen naar de vierde versnelling om voldoende vermogen uit het blokje te krijgen. Škoda heeft namelijk vanwege de zuinigheidsaspecten voor vijf versnellingen met lange overbrengingen gekozen. De motor is behoorlijk rumoerig, al verdwijnt dat geluid bij hogere snelheden wel naar de achtergrond. Het valt ons op dat het onderstel van deze Fabia Combi Greenline behoorlijk stug geveerd is. Vooral bij kuilen en drempel is dat goed merkbaar. Wat betreft rijgedrag is het precies wat je van deze auto op voorhand verwacht: niet spectaculair, maar bij rustig - lees zuinig - rijden voldoet het naar behoren. Wel is de besturing gevoelloos en helt de auto wat over in de bochten.