Ford Transit Connect T200S 1.8 TDdi 75 pk

Arno Lommers - 26 april 2006

Het rijden

Simpel en doeltreffend, de steekwoorden van deze test. Dat gaat ook op voor het rijden met deze bestelauto. De deuren en motorkap voelen stevig aan en vallen met een doortimmerd geluid dicht. Wel is te merken dat op sommige plaatsen minder isolatie is gemonteerd om op de kosten te letten, vooral steentjes in de achterwielkasten hoor je duidelijk tikken.
Bij het op contact zetten springen de meters in startpositie, een paar seconden voorgloeien en de TDdi-motor springt luidruchtig aan, we hebben hier weer eens te maken met een echte diesel, wat een verwennerij toch tegenwoordig denk ik… Na de eerste kilometers keurig bij hooguit 2.000 toeren op te schakelen komt de motor duidelijk op temperatuur, het geratel gaat over in een wat meer geciviliseerde brom.
De prestaties van de basisdiesel met 75 pk vallen mij enorm mee, wel zonder lading getest uiteraard. Hij komt vlot op snelheid en ook boven de 100 km/h zit er nog voldoende kracht in. Natuurlijk, om snel in te halen is het óf plankgas geven óf een verzet terugschakelen maar een slak tussen het overige verkeer ben je zo goed als nooit, tenzij je een inhaalactie erg fout inschat. 160 op de teller zit er sowieso in, toch erg netjes en ook bij die snelheid stijgt het motorgeluid niet tot zodanige waarden dat een gesprek met de passagier of het luisteren naar de radio er niet meer inzit.

Sturen en schakelen gaat met het typisch stevige Ford-gevoel. Lekker direct en erg duidelijk allemaal, prima voor elkaar. Het stevig gebouwde chassis met bladveren achter geeft een heel vertrouwd en veilig aanvoelend weggedrag, alleen stevige drempels of ander ongerief in het wegdek wordt door de achteras wel érg duidelijk doorgegeven aan de inzittenden, maar met belading kan dat misschien wel verbeteren.
Bij de eerste remproef trap ik het pedaal tot aan het schutbord in en de Transit Connect vertraagd gestaag en zonder enige moeite, ook de tweede tot en met de vierde maal. Nog onwetend zonder ABS onderweg te zijn (een optie van € 350) trap ik ook de vijfde keer vanaf nog wat hogere snelheid op de rem. Nu een behoorlijke afdruk op het asfalt achterlatend ben ik er dus van overtuigd dat er geen ABS aanwezig is, toch jammer want zo is de auto ondanks een perfecte stabiliteit en dosering toch niet bestuurbaar in een noodsituatie.
De speakers van de radio/cd-speler uit het genoemde feestpakket zijn niet van topkwaliteit, zeker niet bij hoge tonen, maar voor een leuk deuntje op de achtergrond tijdens de werkritten is het voldoende.

Over je schouder kijken heeft niet veel nut bij een geblindeerde, zoals ze in Duitsland zeggen, Kastenwagen. Gelukkig zitten er heel handige dode hoek spiegels op beide hoeken van de auto wat veel ongewenste aanrakingen met overig verkeer kan voorkomen. De middenstijl van de achterdeuren zit wel erg in de weg in het zicht naar achteren en ook een bochtje achteruit pakken is een kwestie van gokken of veel ervaring hebben met op je spiegels rijden.

75 pk
175 Nm
147 km/h
17,1 s
onb (6.3) l/100km
167 g/km
G
22%
€ 9.995
€ 11.595
€ 213 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • 2023 - Ford e-Transit 68 kWh L3H2 Trend

  • 2019 - Ford Transit L3H2 2.0 EcoBlue Hybrid Limited

  • 2006 - Ford Transit T260S 2.2 TDCi 85 pk