Het interieur
De Transit Connect is niet gebaseerd op een personenauto. Veel merken doen dit vandaag de dag nog steeds wel maar Ford is hier na de Courier (Fiesta) en Escort Van vanaf gestapt. De Connect is een geheel op zichzelf staand model. In het interieur zijn desondanks nog veel schakelaars te vinden die we kennen uit verschillende andere Ford-modellen.
Waarschijnlijk lag er in Keulen nog een hele voorraad oude sleutels en afstandsbedieningen in het magazijn, een gevolg daarvan is dat de afstandsbediening niet in de sleutel is geïntegreerd maar een los kastje met minuscule knopjes is geworden. Wel handig is dat de achterdeuren onafhankelijk van de cabinedeuren geopend kunnen worden.
De afwerking van de passagiersruimte is prima voor elkaar. Alles sluit goed op elkaar aan en echt álle knoppen zijn direct te vinden, niets is verstopt. Airco is in dit segment niet standaard maar wel leverbaar voor een vrij forse € 875. Opbergmogelijkheden zijn uitstekend voor elkaar. Ruime portiervakken, twee bekerhouders, een vakje voor de pook en op het dash, onder de passagiersstoel een lade en tegen het dak een wagenbreed plateau.
Instappen is eigenlijk “inschuiven” en de zitpositie is prettig. Wel zijn door het tussenschot de stoelen over een heel kleine afstand verstelbaar, maar door het in hoogte en lengte verstelbare stuur is een goede zit toch snel in te stellen. De voorstoelen zijn simpel, maar zitten en steunen op een fijne manier. De meters zijn, net als de opzet van het dashboard uiterst simpel gehouden wat de overzichtelijkheid ten goede komt.
De testauto is voorzien van het “Bestelauto van het jaar pakket” wat voor slechts € 390 voorziet in elektrische ramen, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, radio/cd-speler met stuurkolomunit en elektrisch verstelbare en verwarmde spiegels. Normaal kosten deze opties bij elkaar 1025 euro, altijd doen dus dit feestpakket.
Verder zijn er bijvoorbeeld nog voorruitverwarming, alarm, mistlampen en parkeersensoren leverbaar. Standaard is de Connect dus erg basic uitgerust, zelfs voor een wis/wasinstallatie achter moet worden bijbetaald, maar dit geeft bedrijven wel de gelegenheid precies de auto naar hun wensen te bestellen.
Waar het in een bedrijfsauto omgaat is natuurlijk de laadruimte. Met een volume van 2800 liter kan de Connect met korte wielbasis twee europallets mee torsen. De vloer is voorzien van een keurige houtplaat en de wanden van latten. Als bescherming zou ik zelf nog kiezen voor een betimmering rond de wielkasten en wat sjorbanden en dergelijke voor de laadmogelijkheden. Bij de lange wielbasis is de praktische bruikbaarheid nog groter door 900 liter meer inhoud en een neerklapbare passagiersstoel waardoor de laadlengte maarliefst 2,71 meter bedraagt!