Luxe uitrusting
Verwacht echter niet dat je de Auris met een druk op de knop kunt omtoveren tot een sportwagen. Echt sportief wordt het namelijk niet, daar is het de auto ook niet voor. De wegligging is vooral veilig, bovendien is hij voor het gevoel minder snel dan je van een compacte middenklasser met 136pk zou verwachten. Dat ligt vooral aan de CVT-automaat, die zorgt voor een wat stroperige acceleratie. Ook ligt het gewicht wat hoger dan bij een normale Auris; de Full Hybrid is zo’n 160kg zwaarder dan de 1.6 VVT-i. Omdat het accupakket erg laag is geplaatst, heeft de wegligging daar echter weinig onder te lijden.
Vanwege de plaatsing van het accupakket ónder de bagageruimte moet de hybride Auris wel 75 liter inleveren ten opzichte van zijn éénmotorige broertjes en dat scheelt een slok op een borrel. De uitrusting maakt echter veel goed, die is namelijk bijzonder riant. Zo krijg je op de gereden Executive standaard 17 inch lichtmetaal, keyless go, een full map navigatiesysteem, een achteruitrijcamera en alcantara bekleding. En dankzij de BPM-vrijstelling - dat spaart ruim 6.000 euro uit - kost hij nog geen 27 mille. De al redelijk luxe uitgeruste instapversie, Aspiration, verlaat voor iets minder dan 23 mille de showroom.
Honda Civic 1.6 i-DTEC Lifestyle
Honda Insight 1.3 i-VTEC Executive
Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense
Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher
Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction
Seat Leon 1.9 TDI Ecomotive 25 Edition I
Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic
Subaru Impreza 2.0R Luxury
BMW 1 Serie 116i Urban Line
Mazda 3 1.6 CiTD Business