Bekende techniek
Zijn techniek kennen we van de Prius: onder de motorkap ligt een verbrandingsmotor én een elektromotor. Wanneer welke motor wordt gebruikt, is afhankelijk van de situatie. Rijd je rustig in de stad, dan gebruikt hij alleen de elektromotor en is hij dus volledig uitstootvrij. Trek je hard op, dan gebruikt hij beide motoren. Als je met constante snelheid op de snelweg rijdt, dan zal hij vooral de benzinemotor gebruiken, die af en toe wordt geassisteerd door de elektromotor. Het schakelen tussen de motoren gebeurt automatisch en bijna onmerkbaar. Op een klein schermpje in het instrumentarium is het allemaal goed te volgen.
Er zijn drie verschillende rijkarakters beschikbaar: EV, eco en power. In de EV-modus rijdt de auto volledig elektrisch. Dit is alleen mogelijk tot 50km/h, met zeer matige acceleratie en over een afstand van zo’n twee tot drie kilometer, omdat de accu in deze modus al snel leeg raakt. Praktischer is de eco-modus. Hierbij is de gasrespons wat getemperd en staat de airco zuiniger afgesteld. Dit is een mooi compromis, met een laag verbruik bij acceptabele prestaties. In de power-modus is de reactie op het gaspedaal juist sterker en werken de benzine- en elektromotor zoveel mogelijk samen voor een zo snel mogelijke acceleratie.
Honda Civic 1.6 i-DTEC Lifestyle
Honda Insight 1.3 i-VTEC Executive
Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense
Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher
Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction
Seat Leon 1.9 TDI Ecomotive 25 Edition I
Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic
Subaru Impreza 2.0R Luxury
BMW 1 Serie 116i Urban Line
Mazda 3 1.6 CiTD Business