Het rijden
Om met de deur in huis te vallen: het rijden met de Colt levert boven verwachting veel plezier op. Het gevoel met de auto en het onderstel, de functionering van de motor, de versnellingsbak en de remmen, het is allemaal heel mooi op elkaar afgestemd. Ondanks de erbarmelijke weeromstandigheden tijdens een groot gedeelte van de afgelegde testkilometers, kon er meermaals gelachen worden om het rijden met de Nederlandse Japanner. De testauto werd overgedragen met de maagdelijke kilometerstand van 130 km. Het melden waard is dat de motor na ruim 200 testkilometers verder al ingereden leek te zijn.
De standaard in de d’Azur gemonteerde 1.5 liter 4-cylinder motor van Mitsubishi is een zeer prettige motor in de omgang. Met 109 pk en 145 nm zijn er ruim voldoende reserves om de 965 kg wegende Colt vlot tussen het overige verkeer mee te laten stromen. De motor reageert lekker vlot op commando’s via het gaspedaal en is heerlijk soepel. De vrij kort gespatieerde versnellingsbak verhult enigszins de beperkte trekkracht onderin het toerengebied. Ook op de snelweg voelt de Japanner zich aardig thuis, met 3500 rpm bij 120 km/u kunnen vrij comfortabel lange afstanden worden afgelegd. De versnellingsbak laat zich, ondanks de lage kilometerstand, precies en soepel bedienen. Het koppelingspedaal heeft een vrij lange slag, waarbij het eerste aangrijpingspunt vrij kort is. De reminstallatie functioneert met een prettige weerstand in het pedaal en zeker niet te licht. Vanwege de nog niet ingesleten remmen is het volledige potentieel van de remmen niet beproefd. Echter met vier schijfremmen ligt in de lijn der verwachting dat dit zeker goed zit.
De besturing van de Colt werkt directer dan verwacht. Het stuur heeft een prettig compact formaat en ligt heerlijk in de handen. De prettig aanvoelende besturing wordt mede veroorzaakt door de 16 inch velgen en de naar verhouding platte en brede banden. Ondanks de compactheid van de auto en het vrij stug geveerde onderstel is het rijcomfort goed te noemen. Slechts korte oneffenheden worden minder goed gefilterd, de stugge demping is hier debet aan. De afstemming van het onderstel heeft als voordeel dat de auto een zeer stabiel weggedrag vertoont. Ook in vlotter genomen korte bochten blijft onderstuur lang achterwege. Bij langere bochten lijkt de Colt in zijn element en reageert de auto heerlijk neutraal, het komt allemaal heel veilig over.
Het geluidscomfort van de auto is redelijk, bij doortrekken in de versnellingen is de motor goed te horen. Echter, bij een kruissnelheid van 110 km/u is de auto opvallend stil, ook windgeruis blijft hierbij mooi op de achtergrond. Het vermelden waard is de beperkte overzichtelijkheid van de koets. De dubbele raamstijl vooraan ontneemt een deel van het zicht op de weg.