Het exterieur
Het bestuderen van de buitenkant van de Colt levert de testrijder een tweeslachtige gedachte op. Aan de ene kan doet de auto gedrongen en sportief aan vanwege de scherp gesneden en de eveneens scherp getekende carrosserielijnen. Aan de andere kant doet de auto recht van voren en achteren vooral functioneel aan, wat doet neigen naar een MPV. Gekeken naar de harde cijfers op papier, plaatst de Colt zich tussen twee segmenten in. Met een hoogte van 1,55 meter is de colt niet veel hoger dan zijn minder op ruimte georiënteerde concurrenten. Met een lengte en breedte van respectievelijk 3,87 en 1,70 meter is de Colt verre van een uit de kluiten gewassen auto. Overigens vind ik de auto persoonlijk groter ogen dan hij werkelijk is, mede veroorzaakt door de hoogte.
In het ontwerp van de auto zijn een aantal leuke designkenmerken verwerkt. Zo zijn de koplampen vormgegeven als één van de drie diamanten in het merklogo. Spits gevormd dus, wat een sportief accent geeft aan het front. Persoonlijk vind ik het front van de auto zeer geslaagd, met de in tweeën gesplitste grille, waartussen het glimmende logo op de bumper prijkt. De geaccentueerde bumper met de drie luchtinlaten en de flinke ‘vouw’ over het midden van de motorkap maken de voorkant helemaal af. Het doet vrij sportief aan, waarbij moet worden aangetekend dat de blauwe kleur van het testexemplaar het zeker goed doet op deze auto. En profil valt de boogvormige daklijn op, wat de uitstraling van de auto heel goed doet, maar zoals eerder genoemd de hoofdruimte beperkt. De bijna rechtdoor lopende lijn van de motor kap in de raamstijl en de geaccentueerde wielkasten zijn ook zeer herkenbare punten van het ontwerp. Afgezien van de opvallende achterlichtunits steekt de achterkant hier een beetje schril bij af. Aan de vormgeving van de achterkant is duidelijk te zien dat de functie hierbij voor de vorm is gegaan.
Specifiek voor de d’Azur uitvoering van de Colt zijn het privacy glas achteraan en de 16 inch lichtmetalen velgen. Zeker de velgen zorgen voor een ‘boost’ van de uitstraling, de wielkasten worden precies goed gevuld naar mijn bescheiden mening. Het privacy glas zorgt voor een groot verschil in tint tussen de voor- en achterruiten, bijkomend voordeel is dat de inkijk op achterpassagiers en bagage minder groot is.