Lotus Evora 2+0

- 16 juni 2010

Knowhow

Onderhuids komt een grote hoeveelheid Lotus-knowhow samen. De basis van de auto is een ultrastijf monocoque chassis dat tweeënhalf keer stijver is dan dat van een Elise. Toch is er ten opzichte van die auto nog sprake van relatief veel comfort door de hogere massa en de grotere wielbasis. Een wielophanging met dubbele draagarmen zorgt ervoor dat de grip zelfs onder extreme omstandigheden zeer goed blijft. Stuurbewegingen worden met grote accuratesse opgevolgd. Sowieso is de auto erg communicatief, je kunt de weg haast blind ‘lezen’ middels het stuur. In dit soort verfijnde eigenschappen proef je de liefde en het vakmanschap van de Britten die een product als deze na jarenlange voorbereiding in elkaar hebben gezet. Iets waarover bij de borrelpraat over stoere auto’s niet gauw gepocht wordt, maar wat bij de Evora toch zeker het vermelden waard is, is de remmerij. Er is sprake van zo’n immense remkracht, dat je evenwichtsorganen wel even nodig hebben om weer te kalibreren na een gesimuleerde noodstop.

280 pk
350 Nm
261 km/h
5,1 s
onb (8.7) l/100km
205 g/km
G
22%
€ 78.044
€ 98.790
€ 1.811 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Toyota GR Supra 3.0 Legend Premium

  • Audi A5 2.0 TFSI quattro Pro Line S

  • Ford Mustang GT 5.0 V8

  • BMW 4 Serie Coupé 435iA xDrive High Executive

  • 2011 - Lotus Evora S 2+2