Sportieve aspiraties
Citroën en comfort zijn bij uitstek onlosmakelijk met elkaar verbonden. De Fransen behoren onbetwist tot de absolute top op dit gebied. Bij het plaatsnemen in de kleine Fransoos komen echter overwegend sportieve aspiraties naar boven. De sportstoelen, die tot de standaarduitrusting van de Sport Chic behoren, zijn een lust voor het oog en zitten - zeker met de optionele lederen bekleding - als gegoten. Het kleine stuurwiel ligt heerlijk in de hand, evenals de versnellingspook. Dat belooft wat!
Nadat de motor tot leven is gekomen, blijkt al snel dat de hooggespannen verwachtingen niet onterecht zijn. De 155 pk sterke 1.6 THP - tot op heden de krachtigste motor in de DS3 - kent twee gezichten. Als het moet, kan de DS3 met deze motor heel rustig worden bereden. Bij lage toerentallen houdt de motor zich keurig op de achtergrond, zonder daarbij aan souplesse in te leveren. Hogerop in de toeren laat de motor zich echter van z'n gretige kant zien. De DS3 ontpopt zich al snel als een pittige rakker, waarmee Citroën bewijst ook heel leuke rijdersauto's te kunnen produceren. Door de geweldige zitpositie, de gretigheid van de motor en de zeer stabiele wegligging word je met name op bochtige trajecten steeds weer uitgedaagd de DS3 op een sportieve manier te berijden. De auto gaat heerlijk soepel door z'n zes versnellingen en volgt elke stuurwielbeweging adequaat op.
Je zou op basis van z'n dynamische inborst niet zeggen dat de DS3 een broertje is van de onlangs geteste C3, die juist heel erg op comfort gericht bleek te zijn en een wat afstandelijk stuurgedrag vertoonde. Is de DS3 dan oncomfortabel? Nee, dat beslist niet. Het is en blijft immers een Citroën. Hoewel deze eye-catcher absoluut een sportief karakter heeft, zal het nooit vermoeiend worden. Het zijn hooguit de platte banden rondom de 17 inch lichtmetalen velgen die zich op slecht wegdek soms wat nadrukkelijk laten gelden. Daar staat tegenover dat ze ook bijdragen aan de sportieve wegligging en - niet te vergeten - de looks, die in dit segment een prominente rol spelen. Het oog wil immers ook wat! Voor de meer comfortgerichte rijders is het goed om te weten dat de DS3 er ook met lichtere motoren en minder platte banden is. Deze uitvoeringen missen wellicht de gretigheid van de 1.6 THP, maar neigen meer naar het voor Citroën zo kenmerkende comfort en zijn bovendien wat goedkoper.
Alfa Romeo MiTo 1.4 TB Sport
Abarth Punto Evo 1.4 T-Jet 16v EsseEsse
Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG
Ford Fiesta 1.6 Sport
Renault Clio RS 2.0 16V
Abarth Grande Punto 1.4 16v T-Jet EsseEsse
Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion
Seat Ibiza SC 1.2 TSI Style Ecomotive
Peugeot 208 1.6 e-HDi Allure
Fiat Punto Evo 1.4 Multiair Turbo Sport
Suzuki Swift Sport 1.6