Het interieur
Op het eerste gezicht komt het interieur op mij netjes en degelijk over, maar het komt ook direct wat kaal over. Op zich is het wel lekker dat er niet vele onzinnige knopjes op het dashboard zitten die je toch niet gebruikt, maar het had toch zeker wel wat spannender gekund. Met name de middenconsole komt met de kleine zwarte knopjes op een massieve, grijze achtergrond erg kaal over. Het gedeelte voor de bestuurder pas daarentegen wel bij het sportieve karakter van de auto: een driespaaks sportstuurtje dat lekker in de hand ligt met grote, mooi gevormde klokken erachter. Bij sommige posities van het stuur viel het me overigens op dat de klokken slecht af te lezen zijn.
De posities van alle bedienbare onderdelen zijn allemaal des VW's en zodoende erg praktisch. Het gebruikte materiaal op en om het dashboard had van mij wel wat hoogwaardiger gemogen, maar ik realiseer me ook dat dit waarschijnlijk bij de strategie van VW past waar er natuurlijk duidelijk onderscheid moet zijn tussen de verschillende merken onder VW.
De stoelen zitten gewoon lekker zoals je dat mag verwachten. De beide sport-uitvoeringen die de Seat Leon rijk is beschikken over heuse sportstoelen die ongetwijfeld het sportieve karakter nog wat opvoeren.
Achterin verbaasde de ruimte me. Ondanks de sportieve lijn had ik toch duidelijk genoeg hoofdruimte achterin, iets wat ik bij bijvoorbeeld de Focus erg miste. Ook nog verder naar achteren, in de kofferbak, is er een mooie hoeveelheid bruikbare ruimte.
2021 - Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR
2020 - Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI DSG-7 FR Launch Edition
2020 - Seat Leon 1.5 eTSI FR
2018 - Seat Leon Cupra R
2015 - Seat Leon ST 2.0 TDI X-PERIENCE
2015 - Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI Cupra 280
2014 - Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business
2013 - Seat Leon 1.4 TSI FR
2010 - Seat Leon Cupra R
2008 - Seat Leon 1.9 TDI Ecomotive 25 Edition I