Mercedes-Benz C-Klasse Estate C200 CGI Business Class

- 10 april 2010

Turbo vs. compressor

In de basis is het blok met de naam 200 CGI gelijk aan het 200 Kompressor blok, dat met handgeschakelde versnellingsbak overigens nog steeds leverbaar is. Het grote verschil zit hem in het feit dat Mercedes-Benz nu ook is overgegaan op een gangbare – door uitlaatgassen aangedreven – turbo in plaats van de mechanisch aangedreven compressor om de inlaatlucht samen te persen. Een eerste blik op de cijfertjes wekt de indruk dat er geen noemenswaardige veranderingen zijn met een gelijkgebleven maximaal vermogen van 184 pk en een slechts licht toegenomen koppel van 270 Nm. Toch is dat ene cijfertje verschil bij het toerental waarop het maximale koppel bereikt wordt van wezenlijk belang, slechts 1.800 toeren hoeven gemaakt te worden in plaats van 2.800. Ondanks dat een turbomotor traditioneel meer last had van een hiaat in vermogensopbouw in het lage toerengebied dan een compressormotor, blijkt uit bovenstaande cijfers wel dat dat niet meer aan de orde is.

184 pk
270 Nm
225 km/h
8,4 s
7,7 (7.5) l/100km
175 g/km
G
22%
€ 37.950
€ 48.841
€ 895 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG Elegance

  • Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC 180 Type S

  • BMW 3 Serie Touring 320i Business Line

  • Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i Executive Lineartronic

  • Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Executive

  • 2021 - Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line

  • 2018 - Mercedes-Benz C-klasse Estate C 200 d AMG Line

  • 2017 - Mercedes-Benz C-Klasse 400 4MATIC Cabriolet

  • 2016 - Mercedes-Benz C-Klasse Coupé C 200 Edition 1

  • 2014 - Mercedes-Benz C-Klasse Estate C 220 BlueTEC Avantgarde Ambition

  • 2014 - Mercedes-Benz C-Klasse C180 Avantgarde

  • 2012 - Mercedes-Benz C 63 AMG Coupé

  • 2011 - Mercedes-Benz C-Klasse C 200 CDI Avantgarde

  • 2011 - Mercedes-Benz C-Klasse Coupé C180 BlueEFFICIENCY

  • 2011 - Mercedes-Benz C-Klasse Estate 180 BlueEFFICIENCY Avantgarde