Citroën C3 1.6 VTi Exclusive

Harold Rolloos - 7 april 2010

Comfort

We trekken alle clichés weer uit de kast. Rijden in een Franse auto staat voor veel comfort en dat is in deze C3 niet anders. Het onderstel is heel erg soepel geveerd, alle oneffenheden in de weg worden feilloos gladgestreken door de Fransoos. Dat heeft natuurlijk consequenties voor het rijgedrag. Zo helt de auto wat over tijdens het bochtenwerk, maar heb je niet het idee de controle te verliezen. De besturing - snelheidsafhankelijk bekrachtigd - is licht en gevoelloos, al voelt het op hogere snelheid een stuk directer aan. Het is duidelijk dat alles is ingesteld op comfort. Hoewel de C3 een redelijke stroomlijn heeft, is op de snelweg het windgeruis wel goed hoorbaar.

De importeur koos ervoor om deze testauto te voorzien van een automaat. In dit geval is het een hopeloos verouderde viertraps transmissie, waarbij het schakelen naar een volgend verzet duidelijk voelbaar is. Bij een snelheid van vijftig blijft hij standaard in de derde versnelling hangen bij 2.000 toeren per minuut. Daardoor voel je je genoodzaakt zelf het heft in handen te nemen en manueel naar z'n vier te gaan. Op de snelweg draait de motor bij 120 rond de 3.500 toeren per minuut. Het gevolg is dat de krachtbron een hoop lawaai maakt. Je merkt aan alles dat een vijfde of zelfs zesde verzet geen overbodige luxe is. Dat de 120 pk sterke 1.6 liter benzinemotor een fijn blok is wordt steeds maar weer ontkracht door die vervelende automaat. Een handbak geniet dan ook echt onze voorkeur. Door die automatische transmissie ligt het verbruik ook wat hoger. Tijdens onze testperiode van een week kwam dat uit op een alleszins aardig gemiddelde van 7,7 liter op honderd kilometer.

120 pk
156 Nm
190 km/h
12,1 s
7,7 (6.9) l/100km
158 g/km
G
22%
€ 12.990
€ 23.380
€ 429 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Skoda Fabia 1.4 TSI RS DSG

  • Seat Ibiza 1.9 TDI 105pk Sport-Up

  • Honda Jazz Hybrid 1.4 Hybrid Elegance

  • Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Dynamic

  • Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus

  • Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic

  • Honda Jazz 1.4i Elegance

  • Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline

  • Toyota Yaris 1.3 VVT-i Executive

  • Opel Corsa 1.3 CDTi Cosmo

  • Kia Rio 1.1 CRDi Super pack

  • Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

  • 2024 - Citroën ë-C3 44 kWh Max

  • 2016 - Citroën C3 1.2 PureTech Shine

  • 2006 - Citroën C3 1.4i Ligne Prestige