Scherpe kantjes
Heel gerieflijk al die comfortgerichte onderdelen, maar je verwacht ook wat sportiviteit bij een auto als deze. En daar zit hem nu juist de kneep bij deze Audi. Het sportonderstel is wat strakker dan standaard, maar niet heel sportief. De sportzetels zien er sportief uit, maar zijn ook vooral erg comfortabel. De scherpe kantjes zijn moeilijk te vinden bij de A5 Sportback. Aan de ene kant is het natuurlijk de technische hoogstand die daarvoor zorgt, maar juist vanwege die eerder genoemde emotionele keuze voor deze auto hoop je op wat meer emotie bij het rijden.
Gaat de auto dan niet hard? Is de wegligging beroerd? Stuurt hij slap? Nee, niets van dat alles. Duw stevig tegen het gaspedaal en je snelt vanuit stilstand in minder dan zeven tellen naar de 100 kilometer per uur om vervolgens nog steeds stevig door te kunnen versnellen. Wanneer je een bocht met enig pit induikt, houden de voor en achterkant – gesterkt door de jubilerende quattro-aandrijving – prima hun lijn. Zelfs bij enkele stevige uitwijkmanoeuvres vlak na elkaar hoor je minimale wringende geluiden onder het rubber vandaan komen. Het sturen dat daarmee gepaard gaat, kent precies genoeg gevoel om de auto echt ‘in handen’ te hebben. Servotronic zorgt hierbij voor de dosering van de bekrachtiging en doet dat in een prettige mate. Enkel wanneer je op een slakkengangetje door bijvoorbeeld een woonwijk rijdt, is de bekrachtiging naar onze smaak wat te royaal.