Gran Turismo
Met deze sportieve middenklasser duikt Audi in het niet royaal bemeten gat van de vierdeurs coupés. Volkswagen oogstte al eerder veel lof met de Passat CC en Mercedes-Benz plaveide het pad voor dit soort auto’s al weer enkele jaren geleden met de fraai gelijnde CLS. Stuk voor stuk zijn het typische niche-auto’s. Niet bedoeld voor de grote verkoopaantallen, maar voor een stuk imagebuilding en bovenal natuurlijk om de veeleisende klant nog beter op zijn wenken te kunnen bedienen.
Dat laatste is namelijk ook hetgeen waar het bij de A5 Sportback om draait. Het zal de bestuurder aan weinig ontbreken. De instapper beschikt over minimaal 170 pk en zit standaard ook al een stuk ruimer in de opties dan een A4. In dat opzicht zou deze Audi als een heuse Gran Turismo gezien kunnen worden. Sportiviteit, maar wel in die mate dat het ook op grote afstanden prettig blijft. Zeker in combinatie met de naadloos schakelende S-tronic versnellingsbak is het comfortniveau gewoon hoog. Dat dit testexemplaar voorzien was van een sportonderstel deed daar niet eens zoveel aan af. Oneffenheden in het wegdek worden binnenin weliswaar iets beter ervaren, maar zeker niet in een mate dat het ook maar enigszins storend wordt. Ook niet op langere termijn.