Comfortabele inborst
Het blok dat zich in het vooronder van deze 5008 schuilhoudt, zijn we eerder in de 308 CC tegengekomen. Tot onze grote vreugde is hij dit keer gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en levert hij boven 16 pk meer. De 1.6 THP komt nu tot 156 pk en is daarmee een zeer prettige krachtbron voor de 5008. Naast het feit dat hij met zijn soepele loop voor het nodige comfort zorgt, heeft hij ook vrijwel altijd vermogen over om bijvoorbeeld een veilige inhaalactie te maken. Zeker wanneer je een tandje terugschakelt heb je per direct voldoende vermogen tot je beschikking. Het schakelen zelf gaat qua inleggen probleemloos, maar verloopt wel wat hakerig. Je voelt de pook bij iedere slag twee keer door een weerstand gaan.
Ondanks dat de peoplecarrier minder comfortabel is dan een C4 Picasso, heeft de auto absoluut nog steeds een comfortabele inborst. Het onderstel voelt solide en veilig aan, maar zou nog wel wat meer van de ondergrond mogen doorgeven, maar voor een Franse auto hebben we geen reden tot klagen. Ook wat stuurgedrag betreft heeft het gerief de overhand gekregen. Een richtingsverandering gaat vooral heel makkelijk. Wel bemerk je het hoge gewicht van de 5008, wanneer je nog wat meer gang hebt bij een koerswijziging. Het bekende hellende effect van hoge auto's ontbreekt hier niet.
De al eerder genoemde hulpsystemen werken erg prettig. Het zijn met nadruk systemen ter ondersteuning. Zo parkeert parkassist je auto niet, maar geeft hij een oordeel over de ruimte door langs een meting uit te voeren wanneer je langs een geparkeerde rij auto's rijdt. Evenzo kent de afstandswaarschuwing - Distance Alert - geen adaptieve werking bij de cruisecontrol, maar wordt in het head-up display achter het stuur getoond hoeveel seconden je achter je voorligger rijdt. De waarde waarbij dit systeem waarschuwend gaat knipperen kan door de bestuurder worden ingesteld. Uiteraard kan het ook uitgeschakeld worden. In het schermpje met de boardcomputer zien we de tegenwoordige bekende schakelindicator. Dat duidt er al een beetje op dat Peugeot zijn modellen zuinig wil laten zijn en dat lukt best aardig. Met een verbruikswaarde van 7,6 liter brandstof per 100 kilometer deed de 5008 het bij ons niet onaardig. De fabrieksopgave ligt er met 7,3 liter namelijk niet veel onder. Opvallend en prijzenswaardig vonden we trouwens dat Peugeot in zijn brochure al netjes aangeeft dat je met zeventien duims velgen niet meer de 7,1 liter verbruikt die elders staat vermeld. Dat soort transparantie ligt ons wel.
Opel Zafira Tourer 1.4 Turbo Cosmo
Renault Grand Scénic Energy dCi 110 Bose
Ford Grand C-Max 1.6 EcoBoost Titanium
Seat Altea FreeTrack 2.0 TSI
Citroën C4 Picasso 1.6 HDiF Ligne Business
Toyota Prius Wagon 1.8 Full Hybrid Aspiration
Citroën Grand C4 Picasso 1.6 e-HDi EGS Ligne Business
Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDI Style
Dodge Journey 2.7 V6 R/T
Toyota Verso 1.8 VVT-i Panoramic Business
Mazda 5 2.0 CiTD Business