Lexus RX 450h Luxury

- 10 december 2009

De keuze is snel gemaakt

Voor degene die eenmaal de keuze voor een RX heeft gemaakt, hoeft de keuze voor de motorisering geen hoofdbrekens meer op te leveren. De Nederlandse staat maakt het u gemakkelijk, want de snelste, maar tevens zuinigste RX is hier het goedkoopst vanwege de diverse belastingkortingen. Wat dat betreft kan je gerust stellen dat de RX350 in Nederland overbodig is geworden. In België blijft de 350 prijstechnisch nog altijd het aantrekkelijkst. Nu lijkt het motorvermogen van 249 pk van de RX450h minder te zijn dan de 277 pk van de RX350, maar het gecombineerde vermogen van de RX450h komt op 299 pk, door de hulp van de twee elektromotoren die de verbrandingsmotor bij de voor- en achteras assisteren.

Het enige nadeel dat de hybride variant nog heeft is het gewicht. De massa neemt namelijk met 135 kilogram toe, vanwege de accu's en elektromotoren. Nu gaat het te ver dat je exact die 135 kg bemerkt, maar je merkt ontegenzeggelijk dat deze Lexus niet de lichtste is. Met name het uit stilstand wegrijden kost wat energie. Het mooie is dat dit bij deze Full Hybrid volledig elektrisch kan, maar echt meekomen in een normale verkeersstroom is dan niet mogelijk. Het 'gas geven' moet dan zó gedoseerd gebeuren om de verbrandingsmotor te laten rusten, dat een oud omaatje je in aan aftands koekblikje voorbij komt snorren. Leuk en bijzonder is het daarentegen natuurlijk wel, om zo'n grote auto geruisloos van zijn plek te laten komen. Het wordt dan ook haast de uitdaging om de auto zoveel mogelijk volledig elektrisch te laten rijden, maar het wordt wel duidelijk dat de winst vooral zit in het 'bijspringen' van de elektromotoren in plaats van in het puur elektrisch rijden. De Perpetuum Mobile is nog nooit uitgevonden, dus ook de energie in de accu's moet ergens vandaan komen. Lexus maakt hierbij slim gebruik van de momenten waarbij relatief veel energie verloren gaat, bijvoorbeeld bij het afremmen. Op het display in de auto is dan ook mooi te zien dat de energiestromen juist naar de accu toelopen.

Wanneer je de momenten van energieverlies verminderd, kan het niet anders dan dat het verbruik gunstig beïnvloed wordt. Dat blijkt ook wel uit het A-label dat deze auto heeft en waardoor hij zoveel belastingvoordelen kent. Waar een auto met een massa van meer dan twee ton veelal meer verbruikt dan 10 liter per 100 km, geeft Lexus een onwaarschijnlijke 6,3 liter benzine per 100 km op. Die waarden waren voor ons - hoezeer we ons best ook deden - niet haalbaar. En toch zitten we met een conclusie omtrent het verbruik in dubio. De 8,1 liter die we wel haalden is namelijk nog steeds zeer goed. Wat ons betreft is het verbruik van deze auto dus zeer goed te noemen, maar gaan de fabrieksopgaves ons echt wel te ver. Vermoedelijk kon er tijdens de voorgeschreven NEDC-cyclus onrealistisch veel elektrisch gereden worden, waardoor het gemiddelde verbruik zo laag uit kon vallen. Het is ons namelijk wel gelukt om op een aardig stadstraject 1,8 liter per 100 km gemiddeld te verstoken. Maar of dat iets zegt over het verbruikskarakter bij normaal gebruik...

299 pk
317 Nm
200 km/h
7,8 s
8,1 (6.3) l/100km
148 g/km
C
22%
€ 69.000
€ 80.875
€ 1.483 / maand
€ 329 - € 376 / kwartaal
  • Jeep Grand Cherokee 3.6 Overland

  • Cadillac SRX 3.0 V6 AWD Sport Luxury

  • Subaru Tribeca 3.6 H6 AWD Executive

  • Infiniti FX 35

  • Nissan Murano 3.5 V6

  • 2018 - Lexus RX L 450h 4WD President Line

  • 2016 - Lexus RX 450h F-Sport

  • 2012 - Lexus RX 450h Hybrid AWD President Line

  • 2007 - Lexus RX 400h Executive