Lexus RX 450h Luxury

- 10 december 2009

Hoogstandjes

In Japan beheersen ze de finesses van het ontwikkelen van elektronica als geen ander. Ook de ingenieurs van Lexus zijn daar geen uitzondering op. De RX450h barst uit zijn voegen van allerlei technologische hoogstandjes. Zo schuiven de brede bestuurdersstoel en het stuur beiden automatisch naar de ingestelde voorkeurspositie, wanneer je de gordel vastklikt (of wanneer je de startknop beroert). En uiteraard zijn snufjes als voicecontrol, een elektrisch te openen en sluiten achterklep en parkassist met achteruitrijcamera aanwezig op de auto. Ook zijn er uiteraard aan het hybridesysteem gerelateerde hulpmiddelen aanwezig. Zo kent de eenvoudig vormgegeven klokkenwinkel geen toerenteller, maar een meter die het vermogen of het bijladen van de accu's weergeeft en op het grote kleurenscherm middenop het dashboard is naar wens de verbruiksgeschiedenis of de gang van de huidige energiestromen (tussen de verbrandingsmotor, elektromotors en de vier wielen) weer te geven.

Het multimediasysteem - dat middels hetzelfde kleurenscherm functioneert - wordt bediend met een soort zwevende knop tussen beide voorstoelen. Dit bedieningsorgaan houdt een beetje het midden tussen een muis en een joystick. Je houdt hem vast als een muis, maar beweegt hem als een joystick. 'Klikken' gaat vervolgens met de knoppen aan weerzijden van de behuizing van de Remote Touch, zoals Lexus het zelf noemt. In het begin is het echt wel even wennen, maar wanneer je eenmaal even bezig bent geweest, voelt de bediening heel natuurlijk aan. Geniaal is vooral de toenemende weerstand wanneer je over een button in het beeldscherm scrollt in plaats van bijvoorbeeld over de landkaart van de navigatie. Daarmee wordt voorkomen dat je steeds over de knop heen schiet.

Tussen al deze bijzondere techniek detoneren de versnellingspook en de knopjes daarachter enigszins. De pook van de automatische versnellingsbak kent nog zo'n zigzaggende gleuf en een dikke knop, waar we van bijvoorbeeld de Duitsers weten dat dit veel geraffineerder kan. Ook de knopjes van het audiosysteem en van de climate control zien er gedateerd uit. We noemen de woorden grijs, zwart, rechthoekig, enigszins glad en hard kunststof en u weet wat we bedoelen.

Uiteraard biedt de RX een zee aan ruimte. Voorin zit je sowieso vorstelijk in een typische, hoge 'SUV-zit', maar ook in de positie daarachter heb je geen klagen. De stoelen zijn weliswaar iets smaller en op wat minder manieren te verstellen als die voorin, maar zeker met de middenarmsteun naar beneden zouden wij het er best een hele poos uit kunnen houden. Met 496 liter bagageruimte is het allemaal iets krapper bemeten dan bijvoorbeeld een BMW X5 (100 liter) of Mercedes-Benz ML (50 liter). Opvallend is dat ook de RX350 niet meer ruimte heeft, omdat de batterypacks onder de achterbank zitten, in plaats van in de kofferruimte.

299 pk
317 Nm
200 km/h
7,8 s
8,1 (6.3) l/100km
148 g/km
C
22%
€ 69.000
€ 80.875
€ 1.483 / maand
€ 329 - € 376 / kwartaal
  • Jeep Grand Cherokee 3.6 Overland

  • Cadillac SRX 3.0 V6 AWD Sport Luxury

  • Subaru Tribeca 3.6 H6 AWD Executive

  • Infiniti FX 35

  • Nissan Murano 3.5 V6

  • 2023 - Lexus RX 500h Turbo Hybrid F Sport

  • 2018 - Lexus RX L 450h 4WD President Line

  • 2016 - Lexus RX 450h F-Sport

  • 2012 - Lexus RX 450h Hybrid AWD President Line

  • 2007 - Lexus RX 400h Executive