Versleuteld
Dat de TT RS een vijfcilinder onder de motorkap heeft, was aanvankelijk niet de bedoeling. Hij zou eigenlijk de 3.0 V6 met compressor uit de S4 en A6 krijgen, maar die paste niet in de krappe motorruimte. De volgende optie was de 3.2 V6, die al in de TT verkrijgbaar is, echter dan voorzien van een turbo. Helaas werd dat te zwaar. Toen bedacht iemand dat de Volkswagen Jetta in de VS een vijfcilinder heeft die misschien een goede basis zou zijn. En zo geschiedde: de 2.5 liter vijf-in-lijn werd flink versleuteld en het vermogen steeg van 170 pk naar maar liefst 340 pk met een koppel van 450 nm, beschikbaar van 1.600 tot 5.300 toeren.
Uiteraard wordt al die kracht niet alleen op de voorwielen losgelaten, dat zou alleen tot rokend rubber leiden. Daarom beschikt de RS standaard over quattro vierwielaandrijving. Er was geen ruimte voor de Torsen-variant, dus is er gekozen voor de versie met Haldex-koppeling, zoals we die kennen van de andere TT's. Dat hij daarmee het vermogen, in rechte lijn tenminste, goed op de weg krijgt, blijkt wel uit de acceleratiecijfers. Het sprintje van stilstand naar 100 km/h werkt hij af in slechts 4,6 seconden en daarmee is hij precies zo snel als de ruim twee keer zo dure R8! Van 100 tot 200 km/h doen ze allebei in ruim 11 seconden.
Op papier zijn het slechts droge cijfers, op de weg blijkt de TT RS simpelweg razendsnel te zijn. Het is moeilijk te geloven dat hij 'maar' 340pk heeft, want qua acceleratievermogen lijkt hij minstens 100 pk méér te hebben. Toen we op een rustige zondagmiddag de Autobahn opreden, stond de snelheidsmeter in een mum van tijd op 250 km/h. Na enig aandringen kwam er zelfs 280 km/h op de teller te staan. Onbegrensd zou hij bijna 300 km/h kunnen halen... De enorme trekkracht bij een breed toerenbereik zorgt ervoor dat je bij tussensprintjes vrijwel iedereen te snel af bent, terwijl je heel schakellui kunt rijden.