Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI quattro

- 3 december 2009

Typisch

Zelfs een ongeoefend oog ziet dat de TT RS niet zo maar een TT is. Misschien wel het meest kenmerkend is de uit de kluiten gewassen achterspoiler. Voor wie het wat minder mag zijn, is er ook een meer bescheiden variant te bestellen, die bovendien verzinkt bij lage snelheden. Verder beschikt hij over de typische RS-kenmerken, zoals daar zijn: matchromen buitenspiegels, twee ovalen uitlaatpijpen, oversized luchtinlaten, een splitter in de voorbumper, een diffusor in de achterbumper en een verlaagd onderstel. Wielen zijn er in de maten 18 tot en met 20 inch. Bij ons testexemplaar is gekozen voor de gulden middenweg.

Met al die aanpassingen maakt de normaal zo brave TT opeens een heel agressieve indruk. Vooral vanaf een afstandje bekeken, dan lijken de luchtinlaten in de voorbumper diepe zwarte gaten en is de splitter nog meer racy dan van dichtbij gezien. Het grote contrast tussen de scherpe achterspoiler en de bolle achterlichten is typisch voor de metamorfose die de 'dameskappersauto' heeft doorgemaakt. Een blik door de grote vijfspaaks velgen leert dat het zeker niet alleen show is, die geperforeerde pannenkoeken van 370 mm in doorsnee zullen vast ergens goed voor zijn.

340 pk
450 Nm
250 km/h
4,6 s
10,5 (9.2) l/100km
214 g/km
G
22%
€ 76.990
€ 92.841
€ 1.702 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • BMW Z4 M Coupé

  • Chevrolet Camaro 6.2 V8

  • Lotus Evora 2+0

  • Porsche Cayman 2.7

  • BMW M3 Coupé

  • Infiniti G37S Coupé

  • 2015 - Audi TTS Roadster 2.0 TFSI quattro S tronic Pro Line plus

  • 2010 - Audi TT S Roadster 2.0 TFSI quattro Pro Line

  • 2007 - Audi TT Roadster 2.0 TFSI

  • 2007 - Audi TT 3.2 S-tronic quattro Pro Line

  • 2006 - Audi TT 2.0TFSI Pro Line