Sportieve rust
We rijden de Mazda6 met een 147 pk sterke 2.0 liter benzinemotor onder de kap. Na het omdraaien van de sleutel verdwijnt het volume van de krachtbron naar de achtergrond. De motor is krachtig, maar tegelijkertijd wel lekker stil en laat zich ook heel rustig rijden. Bij het accelereren produceert hij een sportief geluid, maar onder de 3.000 toeren neemt volume weer snel af. Ook rond 120 kilometer per uur is de motor erg stil en hoor je alleen wat windgeruis door de spiegels.
Mazda wordt geprezen om het sportieve rijgedrag van zijn auto’s en dat is bij deze 6 niet anders. Het onderstel is naar onze smaak precies goed; zeker niet te comfortabel, maar ook niet te hard zodat je alle kanten opstuitert. De besturing is lekker direct en loepzuiver, waardoor de auto na korte stuurslagen al snel de kant opgaat die de berijder wenst. Met een te hoge snelheid een bocht induiken zorgt voor wat onderstuur, maar de veiligheidsvoorzieningen grijpen direct in en houden de Japanner mooi op koers.
Ook over het schakelen zijn we zeer te spreken. Het gaat trefzeker en gepaard met korte slagen. De vijfde en zesde versnelling hebben een groter verzet voor brandstofbesparing. Op dat gebied doet deze 6 met 2.0 liter benzine het heel aardig en laat zien waarom hij werd voorzien van een groen B-label. Mazda claimt in de fabrieksopgave een verbruik van 7,1 liter op honderd kilometer. Na een testperiode van bijna zeshonderd kilometer over snelweg en door de stad kwamen wij uit op een gemiddelde van 7.7 liter, wat keurig is.
2019 - Mazda 6 2.5 SkyActiv-G 194 6AT Signature
2015 - Mazda 6 Sportbreak SkyActiv-G 145 TS+
2013 - Mazda 6 2.0 SkyActiv-G GT-M
2013 - Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk TS+ Lease Pack
2010 - Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD Mid Power
2008 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business
2006 - Mazda 6 MPS
2006 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD DPF Touring