Stop & Wacht
Voor de voorwaartse beweging zorgt een viercilinder diesel met 152pk en 400Nm die voorzien is van een stop & start systeem. In de theorie zorgt dit voor een lager verbruik en uitstoot, waardoor de TD4_e een groen C label meekrijgt. De diesel zonder stop & start moet het met een geel D label doen. Dat is geen onbelangrijk verschil. Door de malus regeling van het D-label is de diesel zonder stop & start systeem 500 euro duurder in de aanschaf. Het systeem doet wat het moet doen, namelijk de motor bij stilstand uitzetten. Door een langzame startvoortgang duurt het wel even voordat de motor weer loopt. Sowieso is het 2.2 liter metende blok weinig beschaafd of verfijnd. De rauwe loop en hoge geluidsproductie lijken op die van een trekker, ook bij warme motor. De positieve eigenschappen moeten dan ook bij de prestaties worden gezocht. Doordat het enorme koppel van 400Nm al bij 2.000 toeren volledig beschikbaar is kan er met de TD4_e schakellui gereden worden. Reeds bij 1.500 toeren is de druk hoog genoeg om een acceleratie in te zetten. De goed gespatieerde zesversnellingsbak schakelt in het begin wat hakerig, maar zodra de vloeistof op temperatuur is gaat het wisselen van verzet merkbaar soepeler.
Helaas ligt de Freelander qua rijcomfort onder het niveau van zijn modieuze concurrenten. De lange veerwegen die in het terrein voor een goed bodemcontact zorgen spelen hem onroad parten. Op de snelweg blijven de koetswerkbewegingen weliswaar beperkt en het comfort gewaarborgd, de zwakke demping maakt zich slechts bij abrupte hobbels bemerkbaar. Op provinciale wegen met scherpe bochten blijkt de Freelander echter zeer sterk over zijn lengteas te rollen, wat zich voornamelijk in een flink overhellende koets uit. Op lastwisselingen reageert de auto eveneens nerveus en duikt de koets flink in de vering. Voor een driftige rijstijl is de Freelander daarom ook niet geschikt, het is veeleer een auto om ontspannen en rustig van A naar B te cruisen, het liefst in rechte lijn. Dat gaat de Freelander dan ook zeer goed af, moeiteloos verslind de Land Rover honderden kilometers asfalt. De afstandelijke besturing valt dan eveneens op haar plek en de diesel maakt het mogelijk om flinke afstanden zonder tankpauze te overbruggen. Uiteindelijk behaalden wij met de Freelander een gemiddeld verbruik van 7,5 liter per 100 kilometer.