Minder massa
Eenmaal onderweg vergeet men de zwakke prestaties onderin gauw, de vijf versnellingsbak is namelijk zo afgestemd dat men slechts zelden in het grote turbogat terecht komt. Pas bij het opvolgen van de instructies door de schakelindicator komt men er weer achter dat er toch slechts een één punt zesje onder de kap ligt. Bij te vroeg opschakelen draait de motor opeens slechts 1.300 toeren, met gebrom verzoekt het blokje de bestuurder om voor een lager verzet te kiezen. Wie dan boven de 1.600 toeren blijft rijden zal de diesel als zeer levendig ervaren, wat met name door de geleidelijke vermogensafgifte tot zo’n 3.500 toeren komt. Deze prettige eigenschap zal men wel met een hoger verbruik en een nog beperktere actieradius - door de kleine brandstoftank - moeten bekopen.
Škoda claimt dat de Octavia Combi met slechts 4,4 liter per 100 kilometer genoegen neemt, en wie liever van het uitzicht dan van de prestaties geniet zal dat zeker halen. Na de eerste honderd kilometers lieten wij ons echter gaan door gebruik te maken van het breed uitgesmeerde koppel. En verrek, de Škoda blijkt nog een lekker rijdende auto te zijn ook! De pook van de vijfbak vliegt met korte slagen door de schakelcoulisse heen, de besturing kent een fijne weerstand en stuurt de Octavia met voldoende precisie de bocht om. Als Greenline is het onderstel standaard verlaagd en de demping behoorlijk straf, de harde vulling van de stoelen maakt het rijden daarmee tot een oncomfortabele beleving. Op de neus leunt minder gewicht dan gebruikelijk, de grenzen liggen dan ook een tikje verder dan bij andere Octavia’s. Een punt van kritiek is dat ESP niet tot de standaarduitrusting behoort, bij een familieauto als deze mag je dat toch wel verwachten.
Renault Mégane Estate 2.0 dCi 160 Dynamique
Kia cee'd Sporty Wagon 2.0 CRDi X-ecutive
Hyundai i30 CW 1.6 CRDi VGT HP StyleVersion
Peugeot 308 SW 1.6-16V VTi XS Première
Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Sportline Business
Chevrolet Cruze Stationwagon 1.4 Turbo LTZ
Kia cee'd Sportswagon 1.6 GDI Plus Pack
Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Sport
Ford Focus Wagon 2.0 TDCi Titanium X-Pack
2020 - Skoda Octavia Kombi 1.5 TSI First Edition
2017 - Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 7-DSG Ambition Business
2014 - Skoda Octavia Combi Greenline 1.6 TDI Businessline
2014 - Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI DSG
2013 - Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Ambition Businessline
2010 - Skoda Octavia 1.2 TSI Ambition Businessline
2009 - Skoda Octavia 2.0 TDI Ambition Business Line
2008 - Skoda Octavia Scout 2.0 TDI
2006 - Skoda Octavia Combi 1.6 Ambiente