Seat Exeo 2.0 TDI 105kw Sport

Pawel Piotrowski - 3 juli 2009

Merkbaar sportiever

Voor een temperamentvolle rit zorgt in ons exemplaar de vernieuwde 2.0 TDI met common-rail inspuiting. Het bekende nagelende TDI geluid is hierdoor een stuk afgenomen, maar nog steeds aanwezig. Door de goede geluidsisolatie van het interieur is de geluidsoverlast tot een minimum beperkt. Seat biedt de 2.0 TDI in drie vermogensvarianten aan, waarvan ons exemplaar met 143pk en 320Nm de middelste is. De door ons gereden Sport-uitvoering is niet verkrijgbaar met de lichte 120pk-variant, omdat 143 of 170pk beter past bij het sportievere karakter van de Sport die onder andere van een sportonderstel is voorzien. Hoewel de demping daardoor met 30% is verstevigd heeft het comfort er niet veel onder te lijden.

Ten opzichte van andere uitvoeringen schijnt daardoor met name het bochtkarakter verbeterd te zijn, wat uiterst geloofwaardig klinkt. De basis daarvoor vormt de directe besturing die stuurbewegingen met veel precisie aan de voorwielen weet door te geven. Daarnaast biedt de stuurinrichting voldoende weerstand om zonder stuurcorrecties een lange bocht te volgen. Toch mist de besturing gevoel waardoor het net niet op BMW niveau is. Dat neemt niet weg dat de Exeo een goed weggedrag kent, mede doordat overhellen dankzij het sportonderstel tot een minimum wordt beperkt. Omdat de motor voor de vooras is geplaatst krijgt de Exeo wel iets eerder last van onderstuur.

Op rechte stukken weet de 2.0 TDI met zijn lage verbruik te scoren. Met 5,6 liter per 100km is het een zuinige krachtbron die zodoende ook met een B-label wordt beloond. Toch zijn de prestaties niet ondermaats, de sprint naar 100km/h voltrekt zich binnen 10 seconden. Tussen 1.750 en 2.500tpm is het maximale koppel van 320Nm aanwezig, wat goed te merken is omdat onder de 1.750tpm de motor nogal doods aanvoelt. Daarboven bouwt de turbo opeens veel druk op wat resulteert in de typische duw in de rug. De diesel is gekoppeld aan een zesversnellingsbak die eenvoudig van verzet wisselt. Eigenlijk gaat de algehele bediening van de Exeo moeiteloos en vanzelfsprekend, je hoeft er niet bij na te denken.

143 pk
320 Nm
214 km/h
9,2 s
5,6 (5.5) l/100km
143 g/km
G
22%
€ 23.995
€ 36.930
€ 677 / maand
€ 562 - € 606 / kwartaal
  • Peugeot 508 1.6 e-HDi Active

  • Skoda Superb 2.0 TDI Ambition

  • Honda Accord 2.0 VTEC Lifestyle

  • Citroën C5 2.0 HDiF Comfort

  • Kia Optima 1.7 CRDi Super Pack

  • Audi A4 1.8T Advance

  • Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFLEX Business

  • Hyundai i40 1.7 CRDI i-Catcher

  • Volvo S60 DRIVe 1.6D R-Design

  • 2009 - Seat Exeo ST 1.6 Reference