Seat Exeo 2.0 TDI 105kw Sport

Pawel Piotrowski - 3 juli 2009

Frisse verschijning

Aan het vernieuwde uiterlijk zal het in ieder geval niet liggen. Met nieuwe lijnen en een sportievere snit lijkt de Exeo aan een jeugd te beginnen die de A4 nooit gehad heeft. Het grijze driedelige maatpak is voorgoed verdwenen en vervangen door een sprankelende casual look. Deze nieuwe frisheid detoneert echter niet met de basis van het ontwerp, het vult het eerder aan. Van een simpele facelift kan men derhalve niet spreken, er is duidelijk veel aandacht en zorg in de algehele lijn van de auto gestoken. Zodoende heeft de Exeo zijn eigen uitstraling zonder over te komen als een uitgeklede middenklasser.

Met een gewaagde kleur en grote wielen is de Exeo zelfs een leuke verschijning geworden. Dat het geen opa met All-Stars schoenen is komt door de stoerdere voorkant met plattere neus. Grote koelopeningen en sportief gesneden koplampen zorgen voor een zuidelijke flair die past in de modellenlijn van Seat. Ook de achterzijde is herkenbaar als Seat, de vorm en lay-out van de achterlichten lijken geïnspireerd te zijn op die van de stokoude Cordoba sedan, waardoor het toch een tikje gedateerd overkomt. De sterkere uitvoeringen hebben aan weerszijden mooie uitlaatsierstukken die indruk op achterliggers moeten maken, een mooie zescilindersound zal daar echter nooit uit komen.

143 pk
320 Nm
214 km/h
9,2 s
5,6 (5.5) l/100km
143 g/km
G
22%
€ 23.995
€ 36.930
€ 677 / maand
€ 562 - € 606 / kwartaal
  • Peugeot 508 1.6 e-HDi Active

  • Skoda Superb 2.0 TDI Ambition

  • Honda Accord 2.0 VTEC Lifestyle

  • Citroën C5 2.0 HDiF Comfort

  • Kia Optima 1.7 CRDi Super Pack

  • Audi A4 1.8T Advance

  • Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFLEX Business

  • Hyundai i40 1.7 CRDI i-Catcher

  • Volvo S60 DRIVe 1.6D R-Design

  • 2009 - Seat Exeo ST 1.6 Reference