Verrassend goed rijgedrag
Alles heeft zijn prijs, daarom zou je misschien wat lagere verwachtingen kunnen hebben wat betreft de rij-eigenschappen van de Roemeense budget-auto. Hij blijkt echter verrassend goed te rijden. Omdat de Logan ontwikkeld is voor gebrekkige Oost-Europese wegen is het comfort op het keurige Nederlandse wegdek prima. Ook de wegligging is bijzonder prettig: niet erg sportief, maar wel voorspelbaar en (dus) veilig. Vanwege de lange veerwegen helt hij helaas wel wat over in de bocht. Maar goed, de MCV moet je dan ook niet als bochtenridder gebruiken. De besturing zal evenmin oproepen tot sportief rijgedrag. Die is niet bepaald communicatief, bovendien zit er weinig gevoel in de pedalen, waardoor het schakelen niet altijd even vloeiend gaat.
Onze testauto beschikt over de topmotorisering, de 1.6 zestienklepper met 105pk. Die motor voelt pittig aan en weet goed raad met de Logan MCV. Dankzij de eenvoudige bouw weegt hij maar zo’n 1.200kg, wat een bescheiden waarde is voor een auto van dit formaat. Het standaardsprintje neemt een redelijke 12 seconden in beslag en de topsnelheid ligt op 174km/h. Wat opvalt is dat de motor op de snelweg veel toeren maakt. Bij 120km/h in de hoogste versnelling staat de toerenteller op 3.800 en is het motorgeluid duidelijk aanwezig. Een langere ‘vijf’ had voor minder geluid en een lager verbruik kunnen zorgen. Het verbruik van zo’n 7 liter per 100km is namelijk niet bijzonder gunstig, dat blijkt ook uit het gele D-label.