No-nonsense uitstraling
De Logan MCV moet het niet van zijn uiterlijk hebben, dat mag duidelijk zijn. Het is in feite een verlengde en verhoogde Logan, de sedan die al sinds eind 2005 verkocht werd en inmiddels dus niet langer in Nederland wordt geleverd. Doordat hij redelijk lang is, valt zijn hoogte niet direct op. Parkeer je hem echter naast een andere auto, dan zie je dat hij qua afmetingen meer lijkt op een MPV dan een stationwagen. De vormgeving doet toch vooral denken aan die van een bestelwagen, met zijn personenwagenneus en rechthoekige achterkant. Die overeenkomst wordt versterkt door de toegang naar de bagageruimte: geen grote achterklep die naar boven opent, maar twee kleine deurtjes die opzij klappen.
Zoals gezegd heeft de MCV een facelift gekregen. Die had maar weinig om het lijf, zo is de grille wat breder geworden en zijn de koplampen gestroomlijnd. Dit alles om zijn front beter in lijn met zijn hatchback-broertje, de Sandero, te krijgen. Dankzij de facelift oogt hij aan de voorkant wat moderner, maar hij straalt nog steeds een soort pure functionaliteit uit. Het heeft ook wel wat, die Oost-Europese no-nonsense uitstraling. Wat dat betreft past onze testauto niet helemaal in dat beeld, met zijn lichtmetalen velgen en blauwe metallic lakkleur. Eigenlijk zou je een Logan moeten bestellen met wieldoppen en een grauwe unilak, voor het ultieme Dacia-gevoel.