Het interieur
Geen sportstoelen in deze Stylance. Dit gemis maakt de zitpositie achter het perfect instelbare en vastpakkende stuur er echter niet minder om. Indien gewenst kan de bestuurder zijn stoel dicht bij de bodem van de auto plaatsen om het optimale gevoel van controle te hebben. Wel zijn deze stoelen wat vlakker en is de zijdelingse steun wat minder prominent aanwezig. Maar ze zitten toch best goed.
Eén afwerkingsmisser heb ik helaas ontdekt. De pookknop zat met wat speling op de schakelstang. Waarschijnlijk is dit exemplarisch. De andere test-Leon had deze onvolkomenheid niet.
Het dashboard van de Seat Leon is gemaakt van mooie materialen. Op sommige plaatsen wel van de harde soort, maar het ziet er goed uit. De vormgeving sluit aardig aan op het dynamisch gelijnde exterieur. De meters zijn gevat in drie ronde uitsparingen. Hun afleesbaarheid is goed. De boordcomputer is geplaatst aan de linkerkant, onder de gecombineerde brandstofvoorraad- en koelvloeistoftemperatuurmeter.
Zoals al eerder vermeld is de zitpositie een zeer sterk punt van de nieuwe modellenlijn van Seat. Ook ergonomisch zijn alle toeters en bellen prima geplaatst. De cruise-controle in de linker hendel aan de stuurkolom is uiterst logisch te bedienen, net als de boordcomputer waarvan de bedieningsknoppen in de rechter hendel zitten.
Door de grijze bekleding oogt het interieur nog wat zakelijker dan in de Sport-Up. Enkele paneeltjes in aluminiumkleur hadden zeker geen kwaad gekund. Automatische airco is standaard op de Stylance. Dit systeem werkt onopgemerkt en is desgewenst ook prima met de hand te bedienen. Onder het klimaatbeheersingssysteem is de € 850 kostende radio/cd-speler ingebouwd. Zijn functies zijn mede door het bijbehorende LCD-schermpje prima in te stellen.
Nog even terug naar het klimaat aan boord. Als extra ter waarde van € 699 is de testauto voorzien van een elektrisch schuif-/kanteldak. Met een draaiknop in de dakconsole is heel simpel de gewenste stand van het dak te bepalen. Overigens is dit een zeer aan te bevelen optie. Toch best lekker een beetje buitenlucht van bovenaf. Ook de lichtinval wordt zo positief beïnvloed. Het dak is van zichzelf donker getint, maar er kan ook een afdekscherm voor geschoven worden. De hoofdruimte neemt in het geval van de Leon niet zo gek veel af. Waarschijnlijk is de ruimte die tussen het dak en de hemelbekleding zit precies genoeg om daar het open dak tussen te monteren.
Wat betreft ruimte op de achterbank valt vooral de beenruimte positief op. Hoofdruimte is er alleen voor mensen tot 1,80 meter net genoeg. Drie hoofdsteunen en rolgordels zijn uiteraard standaard. De bagageruimte valt zeker niet tegen qua inhoud. Door de achterbank in delen om te klappen is de ruimte nog te vergroten. Aan de zijkant van de laadruimte bevinden zich nog handige opbergnetjes.
Toyota Auris 1.6 16v VVT-i Luna Business
Fiat Bravo 1.9 Multijet Edizione Prima
Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher
Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense
Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic Trend
Subaru Impreza 2.0R Luxury
Mazda 3 1.6 S-VT Executive
Kia cee'd 1.4 CVVT X-ecutive
Lancia Delta 1.6 16V MultiJet Argento
2021 - Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR
2020 - Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI DSG-7 FR Launch Edition
2020 - Seat Leon 1.5 eTSI FR
2018 - Seat Leon Cupra R
2015 - Seat Leon ST 2.0 TDI X-PERIENCE
2015 - Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI Cupra 280
2014 - Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business
2013 - Seat Leon 1.4 TSI FR
2010 - Seat Leon Cupra R
2008 - Seat Leon 1.9 TDI Ecomotive 25 Edition I