Skoda Octavia 2.0 TDI Ambition Business Line

Harold Rolloos - 13 maart 2009

Rumoerig doch aangenaam

Omdat de Octavia het goed doet in de leasemarkt, kiezen wij voor de 140 pk sterke 2.0 TDI in combinatie met DSG. Het is de vertrouwde pompverstuiver uit de VAG-stal. In het najaar komen de commonrail-diesels, die een stuk stiller en schoner zijn. De techniek van deze krachtbron is namelijk verouderd en hij is bovendien erg rumoerig. Dat hoor je vooral wanneer je de sleutel omdraait bij een koude start. Bij het wegrijden lijkt het alsof de tractor van Boer Biet voorbij komt zetten. Op de snelweg verdwijnt het overheersende geluid van de diesel gelukkig naar de achtergrond.

Toch komt de 2.0 TDI met 140 pk prima van zijn plek en je hebt nooit het gevoel vermogen tekort te komen. De Tsjech gaat in net geen tien seconden naar de honderd en de naald blijft, als je lang genoeg gasgeeft, steken bij 207km/h. Vooral de DSG-transmissie – dat staat voor Direct Shift Gearbox – draagt bij aan de heerlijke motor/bak-combinatie. Het schakelen gaat lekker soepel en snel, wat weer gunstig is voor het brandstofverbruik. Vooral op de snelweg draait de motor weinig toeren, waardoor we bij een snelheid van 120 regelmatig getallen van rond de 4,5 liter per honderd kilometer op de boordcomputer zagen. Wij kwamen tijdens onze testperiode uit op een gemiddelde van 6.5 liter.

Tijdens het rijden valt al snel op dat de Octavia te hard geveerd is. Normaal hebben we weinig moeite met een stugge vering en ervaren we het vaak als prettig, maar in dit geval is het gewoon too much. Vooral op klinkerwegen stuiteren we af en toe alle kanten op. Voor de rest is de Škoda een degelijke reisauto. Cruise control is standaard en te bedienen via knoppen op de hendel van de richtingaanwijzer. Daardoor komt het weleens voor dat je onbedoeld richting aangeeft. De besturing is goed, maar springt er niet uit. In de bochten houdt hij zich aardige staande en blijft je een veilig gevoel geven. ESP is op onze versie als optie (590 euro) aanwezig, maar helaas niet standaard op de Tsjech. Andere veiligheidszaken als ABS, zes airbags en actieve hoofdsteunen op de bestuurders- en passagiersstoel zijn wel standaard. Bij het maken van een noodstop gaan de alarmlichten wel een aantal keren knipperen, maar opvallend genoeg gebeurt dat pas op het moment dat de Octavia zo goed als stilstaat...

140 pk
320 Nm
207 km/h
9,6 s
6,5 (5.9) l/100km
156 g/km
G
22%
€ 17.600
€ 30.240
€ 554 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive

  • Citroën C4 2.0 HDi Exclusive

  • Subaru Impreza XV 2.0R AWD

  • Lancia Delta 1.6 16V MultiJet Argento

  • Ford Focus 1.6 EcoBoost Titanium

  • Toyota Prius 1.5 HSD Business

  • Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive

  • Fiat Bravo 1.4 MultiAir Sport

  • Chevrolet Cruze 2.0D LTZ

  • Peugeot 308 1.6 eHDi Active

  • 2020 - Skoda Octavia Kombi 1.5 TSI First Edition

  • 2017 - Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 7-DSG Ambition Business

  • 2014 - Skoda Octavia Combi Greenline 1.6 TDI Businessline

  • 2014 - Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI DSG

  • 2013 - Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Ambition Businessline

  • 2010 - Skoda Octavia 1.2 TSI Ambition Businessline

  • 2009 - Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greenline Business Line

  • 2008 - Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

  • 2006 - Skoda Octavia Combi 1.6 Ambiente