Onzichtbare pluspunten
Onder de kap van onze Jazz ligt de 1.4 benzinemotor die honderd pk levert. Naast deze motorisering is er ook een 1.2 benzinekrachtbron leverbaar. In beide gevallen is de iVTEC-techniek van toepassing. Simpel uitgelegd staat dit voor goede prestaties in combinatie met een gunstig verbruik. Beide motoren hebben namelijk een B-label. De 1.4 is lekker stil en beschikt over voldoende trekkracht als je de motor op toeren houdt. Zo ligt de topsnelheid op een respectabele 182 kilometer per uur en sprint de Japanner in iets meer dan elf seconden naar de honderd.
Wanneer je het advies van de aanwezige schakelindicator opvolgt, rijd je weliswaar zuinig, maar mist de krachtbron vermogen. Bij 1.500 toeren per minuut gaat het lampje branden om door te schakelen naar de volgende versnelling, bij vijftig kilometer per uur moet je volgens de indicator al naar z'n vijf... Het heeft wel degelijk effect op het brandstofverbruik. Volgens de fabrikant ligt het gecombineerde verbruik op 5.3 liter op honderd kilometer, wij kwamen na een week uit op een gemiddelde van 5.8 liter.
We hadden het net al even over het schakelen. Dat kunstje snapt Honda erg goed. De bak in de Jazz schakelt zeer prettig en met veel gevoel. Ook over de andere rijcapaciteiten zijn wij erg te spreken. Het sturen in de Japanner gaat communicatief. Niet te licht en niet te zwaar, maar gewoon soepel en precies zoals wij het graag in andere auto's zouden zien. Vooral in de stad is dat samen met zijn korte draaicirkel een prettige bijkomstigheid. Het onderstel is stevig geveerd en tegelijkertijd comfortabel. Door het hoge model is de Jazz wel windgevoelig. Vooral bij het rijden over bruggen waar de wind om de hoek komt kijken merk je dat wel. Het wind- en bandengeruis blijft overigens wel beperkt.
Met de veiligheid zit het in de Jazz wel snor. Zo zijn er actieve hoofdsteunen aanwezig, die automatisch naar voren bewegen wanneer er een aanrijding van achteren plaatsvindt. Door Vehicle Stability Assist (VSA) worden gevaarlijke uitwijkmanoeuvres gecorrigeerd door het motorvermogen te reduceren en de wielen voldoende af te laten remmen, zodat de auto onder controle blijft. Daarnaast is de Honda voorzien van ABS, Brake Assist en acht airbags.