Handige Honda
Wie voor een Jazz gaat, kiest vooral voor de binnenkant. Daar schuilt namelijk de kracht van de kleinste telg. De instap naar de voorstoelen is prima, doordat de portieren ruim open slaan. Eenmaal op de bestuurdersplek plaatsgenomen valt op dat het geheel er heel degelijk uitziet. Geen bijzondere fratsen of snufjes, gewoon strak. Het materiaalgebruik is goed, alle bedieningsknoppen voelen betrouwbaar aan. De cockpit ziet er simpel, maar overzichtelijk uit. De klokken zijn goed afleesbaar en in het midden zit de boordcomputer, die onder meer het actuele- en gemiddelde verbruik en de range toont.
In het midden van het dashboard springt de geïntegreerde radio/cd-speler direct in het oog. De knoppen zijn lekker groot en het audiosysteem is simpel te bedienen, al kan dat natuurlijk ook op het stuurwiel. De klank is lang niet slecht, al wordt het boven volumestandje dertig niet meer zuiver. Verder laat de klimaatbeheersing zich makkelijk bedienen. Deze zaken behoren onder meer tot de standaarduitrusting van de Elegance.
Opbergruimte is er meer dan voldoende in de Jazz. Aan de passagierskant zitten twee dashboardkastjes. Verder kun je in de portiervakjes nog het nodige kwijt. De voorstoelen bieden voldoende zijdelingse steun. De zittingen zijn wel aan de korte kant. Vooral de langere mensen onder ons zullen dat merken. De hoofdruimte daarentegen is wel riant, dat is te danken aan de hoge daklijn van de Honda.
Ook achterin is voldoende hoofd- en beenruimte aanwezig en kunnen twee volwassenen goed zitten, dankzij de langere wielbasis van deze Japanner. Een van de slimme snufjes in deze auto is de achterbank. Die is niet alleen in een mum van tijd gelijkvloers neerklapbaar, waardoor er een gigantische laadruimte ontstaat; hij is namelijk ook opklapbaar. In combinatie met de wijd openslaande deuren - die trouwens wat blikkeriger aanvoelen dan de voorportieren - kun je optimaal gebruik maken van de hoogte en er met gemak een grote doos of zelfs een mountainbike in vervoeren.
Een ander punt dat Honda goed heeft gezien zijn de veiligheidsgordels achterin. Die zijn zo geplaatst dat ze je met het op- of neerklappen van de achterbank niet in de weg zitten en je er geen last van hebt. Met de achterbank omhoog kan er vierhonderd liter mee. Want onder de reguliere ruimte zit nog een verdieping waar je het nodige kwijt kunt. Wanneer je het totale oppervlak benut stijgt het aantal liters naar 883. Geen verkeerde getallen voor een auto in het zogenaamde B-segment.