Sterke introductie
Feitelijk kunnen we niet meer om de nieuwe Renault Mégane heen. Hij heeft zich gewoon gevestigd tussen de Duitse verkooptoppers Golf en Astra. Ook landgenoot 308 weet aardig van de toren te blazen. In het leasesegment zullen vooral de 110 pk sterke en de gereden 130 pk sterke diesel veelgevraagde modellen worden. De 90 pk sterke dCi, welke overigens met A-label wordt verkocht, lijkt ons iets onderbemeten voor de bijna 1300 kilo wegende Fransman. De minpunten van het vorige model zijn bij de Mégane III wel minder storend, maar niet verdwenen. Het veelbesproken exterieur is meer een familiegezicht geworden en in het elektrisch aanvoelende stuurgevoel is iets meer gevoel gekomen. Daarnaast is de Mégane leverbaar met de fijne dCi-diesels waarmee het Franse merk absoluut gaat scoren in het leasesegment.
De vanafprijs van de vijfdeurs Mégane III ligt in lijn van de concurrentie, € 19.700. Hiervoor wordt de auto afgeleverd als 1.6 16V met het basisniveau Authentique. De driedeurs coupé zal voor circa € 500 meer op de markt gebracht worden. Dieselen kan vanaf € 27.750 voor de genoemde dCi 90 pk. De gereden dCi 130 pk heeft naast de al niet misselijke opties van de Privilège onder andere een navigatiesysteem wat de aanschafprijs boven de € 36.000 brengt. Een fors bedrag voor een middenklasser, maar dan zit hij wel goed in de spullen in heeft hij een fijne diesel onder de motorkap.
Fotografie: Christian Wesselius
- Zit kwalitatief goed in elkaar
- Dieselmotor is opvallend stil
- Vlot en toch zuinig
- Versnellingsbak voelt kunstmatig aan
- Beenruimte achterin valt tegen
- Weinig gevoel in besturing
2022 - Renault Megane E-Tech EV60 Iconic
2016 - Renault Mégane Estate 1.6 dCi 130 GT-Line
2016 - Renault Mégane Energy TCe 205 EDC GT
2014 - Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line
2012 - Renault Mégane Estate dCi 110 Bose
2010 - Renault Mégane Coupé-Cabriolet TCe 130 Dynamique
2010 - Renault Mégane RS
2009 - Renault Mégane Coupé 1.9 dCi 130 FAP Dynamique
2009 - Renault Mégane Estate 2.0 dCi 160 Dynamique