Seat Altea 1.9 TDi Businessline

Arno Lommers - 1 maart 2006

Het rijden

Door de weersomstandigheden tijdens de test heb ik het bochtgedrag niet tot op het bot kunnen testen. Maar wat ik wel heb kunnen ervaren is positief. De Altea helt nauwelijks over en heeft zo goed als geen last van onderstuur als de bestuurder de bocht uitaccelereert. De vering en demping is in deze Businessline (gebaseerd op de Stylance) op comfort afgestemd. Alle oneffenheden in de weg worden onmerkbaar verwerkt. Meer sportievere rijders zullen aan de Sport-Up-versie met sportonderstel en optioneel 17-inch lichtmetaal vast meer plezier beleven.

Aan het gebrom voorin te horen is het duidelijk dat hier een dieselmotor aan het werk is. De 1.9 TDi levert 105 pk en 250 Nm. Deze waarden worden, een moderne diesel waardig, gehaald bij lage toerentallen. Hierdoor is de motor heerlijk soepel en schakellui te berijden. Ik heb me persoonlijk niet gestoord aan het motorgeluid. Er bestaan tegenwoordig gecultiveerdere common-rails maar eenmaal op snelheid is er van enige rauwheid geen sprake. Als het toerental onder de 1.250 zakt voel je wel wat lichte trillingen in het stuurwiel en duurt het even voor de turbo aan het werk gaat. De turbo hoor je overigens in het interieur niet fluiten. Het bruikbare toerengebied ligt tussen de 1.500 en 3.500 toeren. Dit lijkt beperkt, maar door middel van de soepel en direct te bedienen vijfversnellingsbak is het geen probleem om vlot door te rijden.
Bij flink versnellen geeft de TDi-motor een klein duwtje in de rug, maar een echt explosief gevoel kan hij niet te weeg brengen. Typisch voor een turbodiesel met vijfversnellingen zijn de lange versnellingsbakverhoudingen. In z’n twee door trekken tot 3.000 toeren heeft een snelheid van 60 km/h tot gevolg. Dat doet een benzinemotor met hetzelfde vermogen hem niet na, met dank aan het enorme koppel van de diesel.

In eerste instantie vond ik het sturen erg licht gaan, maar na enige gewenning beschikt de Altea toch wel over een fijne stuurinrichting. Eigenlijk moet je het stuur een beetje z’n gang laten gaan door het soepel door je handen te laten glijden.
Het overzicht vanaf de bestuurdersstoel is niet geweldig. De neus is niet op lengte in te schatten, de brede C-stijl zit in de weg bij kijken over de schouder en bij de buitenspiegels gaat vorm eveneens boven functie.

105 pk
250 Nm
183 km/h
12,3 s
onb (5.5) l/100km
149 g/km
G
22%
€ 20.195
€ 28.635
€ 525 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Toyota Verso 1.8 VVT-i Dynamic

  • Mazda 5 1.8i Executive

  • Kia Carens 2.0 CRDi EX

  • Ford Focus C-Max 1.8i-16V Futura S

  • Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Ligne Ambiance

  • Citroën C4 Picasso 1.6 HDiF Ligne Business

  • Opel Zafira 1.9 CDTi Cosmo

  • Mitsubishi Grandis 2.4 MIVEC Intense

  • 2009 - Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDI Style

  • 2008 - Seat Altea FreeTrack 2.0 TSI

  • 2006 - Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDi Stylance

  • 2006 - Seat Altea 1.6i Reference