Engine of the Year
Er is gelukkig niet alleen gedacht aan zaken die het comfort verbeteren, er zijn ook allerlei systemen aanwezig die het rijden aangenamer maken. Zo beschikt onze 740i over een head up display dat de snelheid en navigatie-aanwijzingen op de voorruit projecteert, lane departure warning dat het stuur laat trillen wanneer je zonder te knipperen van rijstrook wisselt en side view camera waarmee je om de hoek kunt kijken dankzij camera’s in de zijkant van de bumper. Active cruise control houdt een bepaalde afstand tot de voorligger aan en active steering laat de achterwielen lichtjes tegensturen bij lage snelheden, erg handig bij het inparkeren, en meesturen bij hoge snelheden.
Hoewel de naam doet vermoeden dat er een vierliter achtcilinder onder de motorkap ligt, heeft de 740i in werkelijkheid een zescilinder. Om precies te zijn: de drieliter biturbo zes-in-lijn, die bijvoorbeeld ook de 335i en 135i Coupé aandrijft. Het is een briljant motorblok, dat al meerdere keren de prestigieuze titel “Engine of the Year” in de wacht heeft gesleept. Dankzij twee kleine turbo’s heeft hij geen turbogat, maar wel kracht in overvloed. Het opmerkelijkst is de trekkracht bij lage toerentallen: hij levert zijn maximale trekkracht al bij 1.500 toeren per minuut en dat is vooral voor een benzinemotor uitzonderlijk. Naast de 740i is er ook een 730d met zescilinder diesel en een 750i met een achtcilinder benzinemotor.