Flinke nieren
In vergelijking met de vorige 7 is het model dat nu zijn intrede doet redelijk behoudend vormgegeven. Geen onverstandige zet van BMW, want de gewaagde voorganger viel destijds niet bij iedereen in de smaak. Opmerkelijk genoeg gaan meer mensen dit model nu, bijna acht jaar na de introductie, wél waarderen, waaruit blijkt dat het ontwerp zijn tijd ver vooruit was. Dat is weliswaar een compliment voor ontwerper Chris Bangle, maar verkoop- technisch niet zo handig. Als fabrikant zie je liever dat men je product meteen wil hebben en niet pas na acht jaar. Daarom is bij de nieuwe Siebener gekozen voor een veilig ontwerp, dus zonder de opvallende ‘opgelegde’ kofferbakdeksel, die het vorige model zo typeerde.
Dat wil niet zeggen dat deze 7 Serie een muurbloempje is. Nee, hier staat beslist een opvallende en indrukwekkende limousine. Dankzij een lengte van 5,07 meter - zelfs 5,21 voor de verlengde versie - en een breedte van 1,90 meter is het alleen wat afmetingen betreft al een auto waar je ‘u’ tegen zegt. Met zijn flinke nieren en indringende koplampen zal hij bovendien trage voorliggers linea recta naar de rechterbaan dirigeren zodra hij in hun binnenspiegel verschijnt. Heeft de Siebener hen zojuist gepasseerd, dan zien ze een vertrouwd beeld: de imposante achterkant met keurig in de bumper geïntegreerde uitlaatpijpen en brede achterlichten die verbonden zijn met een chromen strip.