Hyundai i10 1.25i ActiveVersion Cool

Michel van Breugel - 26 november 2008

Juiste keuze

Tot voor kort was de Hyundai i10 alleen te bestellen met een 1.1-liter benzine waarnaast er vanaf oktober 2008 ook een sterker gemotoriseerde i10 leverbaar is met een 1.25-liter benzinemotor. Deze is geheel nieuw ontwikkeld door de Koreanen speciaal voor de kleine Hyundai. Volgens de fabrikant is de motor krachtig genoeg voor de i10, waarnaast de benzineconsumptie minder is dan bij de 1.1-liter. De brochure vertelt dan ook dat de krachtbron 77pk afgeeft en daarbij maar vijf liter per honderd kilometer verbruikt. Eenmaal gestart voelt de viercilinder fel aan. Ook op de weg kan de i10 met deze krachtbron goed meekomen en imponeert zelfs op tussensprints.

De handgeschakelde vijfbak is daarbij wel een domper, deze schakelt erg kunstmatig en de schakelgangen zijn erg smal. Het kan dus wel eens gebeuren dat je mis schakelt. De koppeling is juist erg prettig, doordat het aangrijpingspunt meteen onderin voelbaar is en het rijden daardoor kinderspel maakt. Het gewillige karakter van de nieuwe benzinemotor maakt het rijden in de i10 tot een prettige bezigheid. Het geluidsniveau is daarbij tot circa 3.000 toeren zeer acceptabel. Vroeg schakelen lijkt hierdoor geen probleem, echter zit daar wel een maar aan. Bij lage toeren is de i10 namelijk niet geheel op zijn gemak waardoor de motor enigszins begint te hikken en beven. Voor de binnenspiegel kan daar slecht tegen en gaat irritant trillen. Boven de 1.500 toeren lijkt dit als sneeuw voor de zon weer te verdwijnen. De wegligging van de Koreaan is voorspelbaar en voelt vertrouwd aan. De besturing is scherp maar mist verfijning.

Het manoeuvreren in de stad is met de i10 overigens een peulenschil. Door de korte draaicirkel en compacte maten wordt inparkeren gemakkelijk. De demping en ophanging wordt vooraan onafhankelijk geregeld. De ophanging is comfortabel en laat de i10 recht in het spoor rijden. Bij slecht wegdek lijkt de demping wat meer moeite te hebben de Hyundai in het gareel te houden. Als je het helemaal bont maakt is ESP haast noodzakelijk. Deze optie is niet opgenomen in de standaarduitrusting maar tegen meerprijs wel leverbaar. De testperiode liet een duidelijk beeld achter van de Koreaan waarbij de fabriekswaardes betreft de zuinigheid zeer dicht in de buurt kwamen. Met een gemiddeld testverbruik van 5,1 liter per 100km, maar één tiende boven de fabrieksopgave, is de i10 een zuinig stadswonder.

77 pk
118 Nm
164 km/h
12,8 s
5,1 (5) l/100km
119 g/km
E
22%
€ 7.995
€ 9.795
€ 180 / maand
€ 73 - € 82 / kwartaal
  • Citroën C1 1.0i Ambiance

  • Chevrolet Spark 1.0 LS

  • Suzuki Alto 1.0 Exclusive

  • Peugeot 107 1.0 XS

  • Nissan Pixo 1.0 Visia

  • 2020 - Hyundai i10 1.0 Premium

  • 2013 - Hyundai i10 1.0 i-Motion Comfort Plus

  • 2011 - Hyundai i10 1.2 i-Catcher