Hyundai i10 1.25i ActiveVersion Cool

Michel van Breugel - 26 november 2008

Klein maar ruimtelijk

Het interieur is weliswaar smal, maar zoals gezegd toch zeven centimeter breder dan het model dat wordt afgelost. Optische ruimte wordt gecreëerd met de zwevende middenconsole waarop de versnellingspook is geplaatst. De algemene kwaliteit is redelijke te noemen, waarbij voor de harde materialen wat afbreuk doen aan het aanzicht. De klokken worden door een subtiele koepel afgeschermd tegen fel zonlicht. De kilometerteller is van het grootste formaat en tevens in het midden geplaatst. Daarnaast komt er informatie van toerental, benzineniveau en de warmte van de motor. De algemene afleesbaarheid is goed, in het donker geeft de verlichting – zelfs op de meest krachtige stand – maar matig licht. In de middenconsole is er door Hyundai een geïntegreerde radio cd-speler gemonteerd, welke standaard is in de ActiveVersion. Voor een meerprijs van € 800 was er in het testexemplaar airconditioning aanwezig en daarmee zit de auto nog steeds onder de psychologische grens van tienduizend euro.

Het zitmeubilair voorin de i10 is goed verstelbaar en biedt redelijke steun aan de inzittenden. Een fijne zitpositie is te realiseren door het stuurwiel te verstellen, helaas is deze alleen in hoogte verstelbaar. Daarnaast is het stuurwiel erg glad. Eenmaal achter het stuur gekropen valt op dat alles goed binnen handbereik is, vooral de plaatsing van de pook is ergonomisch erg gunstig. Achterin de Hyundai is er gemakkelijk plaats voor twee personen. Van het zitmeubilair werden we niet helemaal vrolijk, de achterbank is erg vlak en het comfort is ook minder dan voorin. Het blijft immers een compacte auto onder de tien mille, wat ook blijkt uit het volume van de bagageruimte. Met zijn 225 liter is deze niet erg indrukwekkend. Helaas hebben ze bij de i10 verzuimd de achterbank verschuifbaar te maken, dit zou een positief effect gehad hebben op de bagageruimte of de ruimte op de achterbank. De achterbank is neerklapbaar waardoor er een laadvolume van 889 liter in de i10 ontstaat.

77 pk
118 Nm
164 km/h
12,8 s
5,1 (5) l/100km
119 g/km
E
22%
€ 7.995
€ 9.795
€ 180 / maand
€ 73 - € 82 / kwartaal
  • Citroën C1 1.0i Ambiance

  • Chevrolet Spark 1.0 LS

  • Suzuki Alto 1.0 Exclusive

  • Peugeot 107 1.0 XS

  • Nissan Pixo 1.0 Visia

  • 2020 - Hyundai i10 1.0 Premium

  • 2013 - Hyundai i10 1.0 i-Motion Comfort Plus

  • 2011 - Hyundai i10 1.2 i-Catcher