Volkswagen Passat CC 1.8 TSI

Michel van Breugel - 11 oktober 2008

Plus en minnen

Volkswagen ziet duidelijk brood in een dynamische afgeleide van z’n Passat, waarbij werd gespiekt bij Mercedes-Benz. De vierdeurs coupé deelt de techniek met de sedan en Variant, maar is door het merk uit Wolfsburg met een geheel specifiek koetswerk uitgerust. Lage zijruiten, een bolle daklijn en een hoog opgetrokken gordellijn zorgen voor een dynamische uitstraling, waarbij deze Passat niet meer als anonieme bolide door het leven gaat. Het is evenwel geen sportieveling, maar meer op comfort gericht. De toevoeging CC betekent hier dan ook Comfort Coupé.

De 1.8 TFSI past prima bij de CC. Hij is alert, soepel en met een gerealiseerd gemiddeld verbruik van iets meer dan 8 liter ook best zuinig. De CC toont zich comfortabel en tegelijk lichtvoetig, al heeft hij soms last van z'n relatief korte wielbasis en kan de demping van kleine oneffenheden beter. Het interieur biedt plaats aan vier volwassen inzittenden, wat toch iets is om rekening mee te houden. Het laat zich opmerken door z'n uitstekende afwerking en doordachte ergonomie.

Volkswagen vraagt voor de CC, in vergelijking met een gelijkwaardig uitgeruste sedan, een meerprijs van zo'n €2.000. Wij reden met de instapversie - de 160pk sterke 1.8 TSI turbo benzinemotor – waarbij de importeur flink heeft geïnvesteerd in diverse opties waardoor deze uitvoering voor €51.060 de showroom mag verlaten. Maar laten we nu eerlijk zijn, een vanafprijs van € 36.990 is altijd nog slechts dan de helft van wat de goedkoopste Mercedes CLS kost. Als je gevoelig bent voor zijn looks, loop dan absoluut even de Volkswagen-showroom binnen!


Fotografie: Christian Wesselius

  • Fijne en stille krachtbron
  • Rijcomfort
  • Uitstraling
  • Instap voor én achter door lage daklijn
  • Overzicht rondom matig
  • Achterbank maar twee zitplaatsen
160 pk
200 Nm
222 km/h
8,6 s
8,2 (7.6) l/100km
180 g/km
E
22%
€ 36.990
€ 51.060
€ 936 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Jaguar X-Type 2.2D

  • Opel Insignia 2.0 Turbo Cosmo

  • Lexus IS 250 Business Luxury

  • Mazda 6 MPS

  • Volvo 850 T-5R

  • Lexus IS 220d Business

  • Skoda Superb 2.0 TDI Elegance

  • Cadillac BLS 1.9D Elegance

  • Lexus IS 250 Executive

  • Volvo S60 2.4D Edition

  • Mercedes-Benz C-Klasse C200 CDI BlueEFFICIENCY

  • Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack

  • 2012 - Volkswagen CC 2.0 BlueTDI