Volkswagen Passat CC 1.8 TSI

Michel van Breugel - 11 oktober 2008

Comfort Coupé

Deze derde variant op basis van de Passat is wel degelijk herkenbaar als een product uit de Volkswagen-stal. De neus heeft erg veel weg van de gewone Passat, bij de CC lijkt deze wel platgeslagen. Hierdoor kijkt de Comfort Coupé wat aggresiever de wereld in, ook door de lagere belijning en zijn flinke breedte. Toch heeft VW er wel werk van gemaakt, en heeft voor de CC zelfs de moeite genomen hem een geheel nieuwe koets te geven. De lengte is zelfs met vijf centimeter toegenomen ten opzichte van de sedan, daarnaast is de hoogte met drie centimeter afgenomen. De ontwerpers hebben bij deze vierdeurs Coupé wat meer bij de landgenoot BMW gekeken, zo zijn de flanken scherper gelijnd, wat een boeiend lijnenspel oplevert. Ook valt de raamlijn op, deze zit ongewoon hoog, wat het glasoppervlak beperkt. De chroomaccenten zijn opvallender aanwezig dan bij de andere Passat’s, en geven de CC een zakelijker voorkomen. Zo worden diverse nekken verdraaid bij het langsrijden van deze CC. Iedereen heeft lovende woorden voor het design dat Volkswagen op deze auto heeft toegepast.

De daklijn is mooi en gaat zelfs ver in de achterklep door. Het schuin oplopen en aflopen van de daklijn heeft echter wel consequenties voor het interieur, waarbij het in dit tijdperk meer lijkt te gaan over de looks dan de functionaliteit. De looks hebben hun missie niet helemaal gemist bij de CC, dankzij de lagere carrosserie zakt de luchtweerstand ook. Achteraan loopt de aflopende kofferklep uit in een discreet lipje. De klep lijkt op het eerste gezicht kleiner door een zwarte brede strip die bij het raam lijkt te horen. Vooral aan de achterzijde onderscheidt de CC zich van zijn familieleden. De lichtunits zijn opvallender en groter dan die van de sedan. Daarnaast heeft VW de voor- en achterraamlijsten in de portieren geschrapt. De CC heeft zoals gezegd iets afwijkende maten ten opzichte van de andere Passats. Opmerkelijk is hierbij dat de wielbasis van 2,71m wel gelijk bleef. De CC heeft in vergelijking met de sedan een wat grotere overhang.

160 pk
200 Nm
222 km/h
8,6 s
8,2 (7.6) l/100km
180 g/km
E
22%
€ 36.990
€ 51.060
€ 936 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Jaguar X-Type 2.2D

  • Opel Insignia 2.0 Turbo Cosmo

  • Lexus IS 250 Business Luxury

  • Mazda 6 MPS

  • Volvo 850 T-5R

  • Lexus IS 220d Business

  • Skoda Superb 2.0 TDI Elegance

  • Cadillac BLS 1.9D Elegance

  • Lexus IS 250 Executive

  • Volvo S60 2.4D Edition

  • Mercedes-Benz C-Klasse C200 CDI BlueEFFICIENCY

  • Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack

  • 2012 - Volkswagen CC 2.0 BlueTDI