Volkswagen Passat CC 1.8 TSI

Michel van Breugel - 11 oktober 2008

Vierzitter

Het eerste mooie detail dat opvalt bij het openen van de deuren zijn de frameloze portieren van de CC. Voorin is de Comfort Coupé van VW op een lagere zitpositie na nagenoeg identiek aan sedan en variant. Het dashboard komt uit hetzelfde schap als de andere varianten. VW heeft zich alleen over specifieke aankleding, een aangepast instrumentarium en een nieuw stuurwiel gebogen. Die aanwezige zilverkleurige sierlijsten en witte dashboardverlichting zijn dominant aanwezig. De ergonomie is gelukkig hetzelfde als bij de andere varianten, hier was immers niets op aan te merken. We hebben ons enkel geërgerd aan VW's drang om een aantal zaken te ver door te ontwikkelen. Een elektronische parkeerrem bijvoorbeeld. Dat is handig. Spijtig alleen dat de werking niet altijd op intuïtie werkt. Je kan hem alleen deactiveren met je voet op het rempedaal en de gordel aan. En dat is nadat je de koppeling hebt moeten induwen om de auto gestart te krijgen. Geef ons maar een conventionele handrem.

Het zitmeubilair is een schot in de roos. Zelfs zonder een dure optionele lederbekleding oogt het stijlvol, sportief en verzorgd. Daarnaast heeft dit demomodel sportstoelen meegekregen wat het zitcomfort verhoogt. En dat geldt eigenlijk voor de hele afwerking. Bovendien zitten de diep uitgesneden kuipjes uitstekend en zijn ze in meerdere richtingen prima instelbaar. Laag zitten is wel een must, gezien de lage daklijn. Als je hiervan gecharmeerd bent, zit je als gegoten in de CC.

Het tweede opvallende is de achterbank, welke bestaat uit twee zitplaatsen. Een opbergconsole en een uitklapbare armsteun maken dat er duidelijk. Overigens moet je bij het instappen achteraan rekening houden met de omlaag getrokken C-stijl. En je valt wat dieper in de uitgesneden achterste zitplaatsen. Je wordt er stevig verankerd, maar je moet je knieën wat meer optrekken dan gebruikelijk. Tot 1,85m is de hoofdruimte voldoende omdat het dak behoorlijk bol is. Er is voldoende ruimte voor voeten en knieën, maar riant is hier een groot woord.

Bij het openen van het pakruim is het toch even verbazingwekkend hoe groot en diep, deze ruimte is. De bagageruimte is zeer praktisch van vorm en een meer dan gezonde 532 liter groot. Bovendien kun je de achterbank nog neerklappen, dit levert echter niet een perfect vlakke laadvloer op. Wil je grote voorwerpen inladen, dan ben je sowieso beter af met de gewone Passat; de CC heeft een wat compactere laadopening, maar dat is wat je voor lief neemt bij zijn looks.

160 pk
200 Nm
222 km/h
8,6 s
8,2 (7.6) l/100km
180 g/km
E
22%
€ 36.990
€ 51.060
€ 936 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Jaguar X-Type 2.2D

  • Opel Insignia 2.0 Turbo Cosmo

  • Lexus IS 250 Business Luxury

  • Mazda 6 MPS

  • Volvo 850 T-5R

  • Lexus IS 220d Business

  • Skoda Superb 2.0 TDI Elegance

  • Cadillac BLS 1.9D Elegance

  • Lexus IS 250 Executive

  • Volvo S60 2.4D Edition

  • Mercedes-Benz C-Klasse C200 CDI BlueEFFICIENCY

  • Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack

  • 2012 - Volkswagen CC 2.0 BlueTDI