Skoda Superb 2.0 TDI Ambition

Harold Rolloos - 7 oktober 2008

Vertrouwd en degelijk

Als we in de Superb stappen, krijgen we snel een vertrouwd gevoel. Dat begint al met het dichtslaan van de deur. Die valt dicht met een doffe klap, lekker stevig. We zien veel Volkswagen/Audi-elementen terug. Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee. Het ziet er allemaal degelijk en goed afgewerkt uit. Echter, de chroomgekleurde plastic randjes rond de klokken wekken een wat iele indruk op. Het (optionele) vierspaaks stuurwiel kennen we uit de Audi A4 en Volkswagen Golf. Tussen de klokken in zit het infodisplay, waar de gegevens van de boordcomputer op zijn te bekijken. Erg strak vinden we het middenconsole. De radio/cd-speler Bolero is een optie van net geen vierhonderd euro. Daaronder zit de bediening van de klimaatregeling. Lekker simpel, maar vooral stijlvol.

Bestuurder en passagier hebben wat ruimte betreft voorin weinig te klagen. De stoelen zijn wat aan de harde kant, maar bieden wel een goede zit en voldoende zijdelingse steun. Je zult in ieder geval niet vermoeid uitstappen na een lange reis. Achterin valt er eveneens niets te zeuren over de ruimte. Het ver openslaande portier vergemakkelijkt de instap en de beenruimte doet niet onder voor een Mercedes S-Klasse.

De achterbank is behoorlijk hard en biedt niet hetzelfde comfort als bijvoorbeeld een BMW 5 Serie of een Audi A6, waar je het idee hebt in de bank weg te zakken. In de Superb zit je er juist op. Het verschil in prijs moet natuurlijk wel ergens terug te vinden zijn. Een leuke gadget is het scherm tussen de voorstoelen in, waarop de achterpassagiers de tijd en buitentemperatuur kunnen aflezen. Verder zit er in de middenarmsteun een bekerhouder gemonteerd, die uitklapt als je op de knop drukt. Een ander aardigheidje is de WetCase in het linkerachterportier van de Superb. Daar past precies een speciale Superb-paraplu in en zorgt ervoor dat de auto vanbinnen niet vochtig wordt.

We hadden het al even over het geavanceerde Twindoor systeem van de Tsjech, maar nog niet over de inhoud van de bagageruimte. Die is enorm. Standaard slikt de Škoda al meer dan vijfhonderd liter. Gooi je de achterbank naar voren, dan kan er maar liefst 1.700 liter aan bagage mee. Vooral voor de taxibranche is de combinatie inhoud en het Twindoor systeem natuurlijk een uitkomst.

140 pk
320 Nm
207 km/h
10,2 s
6,2 (5.9) l/100km
155 g/km
G
22%
€ 26.190
€ 37.207
€ 682 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Seat Exeo 2.0 TDI 105kw Sport

  • Citroën C5 2.0 HDiF Comfort

  • Alfa Romeo 159 1.9 JTDm 16v Distinctive

  • Audi A4 1.8T Advance

  • Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFLEX Business

  • Honda Accord 2.0i VTEC Elegance

  • BMW 3 Serie 320d EfficientDynamics Edition

  • Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack

  • Peugeot 407 2.0 16V (Bioflex) ST Pack Business 2

  • 2020 - Skoda Superb Combi 1.5 TSI Greentech Sportline Business

  • 2016 - Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk Style Businessline

  • 2015 - Skoda Superb 1.4 TSI Greentech ACT Style Businessline

  • 2013 - Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greenline Ambition Businessline

  • 2011 - Skoda Superb Combi Greenline 1.6 TDI Business Line

  • 2010 - Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG Elegance

  • 2007 - Skoda Superb 2.0 TDI Elegance