Skoda Superb 2.0 TDI Ambition

Harold Rolloos - 7 oktober 2008

Dienstauto

Al voordat de nieuwe Škoda Superb bij de dealer stond, gingen er geluiden op om de Tsjech in te zetten als dienstauto voor ministers, staatssecretarissen en andere topambtenaren. De auto is veel gunstiger geprijsd dan de Audi A6, Volvo S80 en Chrysler 300C waar de huidige bewindslieden zich in laten rijden, maar doet wat betreft afmetingen nauwelijks onder voor deze ‘limousines’.

De Superb ziet er aan de buitenkant representatief uit om deze hoogwaardigheidsbekleders naar belangrijke besprekingen te brengen, zonder dat ze zich hoeven te generen. Het is gewoon een chique verschijning. De grille – omlijst met chroom en bovenop het Škoda-logo – kennen we natuurlijk al van zijn voorganger, maar ook van de Fabia en Octavia. In tegenstelling tot zijn voorganger kijkt de Superb vrij streng voor zich uit. De koplampen – op deze auto als optioneel bi-xenon – lopen door naar de zijkant en doen een beetje aan de BMW 5 Serie denken.

Aan de zijkant is de Tsjech voorzien van brede wielkasten. De spiegels zijn breed en voorzien van een knipperlicht. Vanaf de A-stijl tot aan de C-stijl zijn de ruiten omringd door een chromen randje. Verder is onze testauto voorzien van 17 inch lichtmetalen velgen. Via de zijkant lopen de achterlichten door naar de achterzijde. Wij zien de kont van de eerste Renault Mégane sedan hier wel een beetje in terug. Verder is iedere Superb standaard voorzien van dubbele uitlaatpijpen. De antenne op het dak vinden we wel slordig staan, het ziet er wat knullig uit. Die had zeker beter weggewerkt kunnen worden.

Het meest bijzondere aan de buitenkant van de Superb is natuurlijk de Twindoor achterklep. Standaard opent de achterklep zich als sedan. Maar door op een knop rechts onder die klep te drukken, gaat het derde remlicht branden en volgt er wat gezoem. Als we vervolgens opnieuw de klep ontgrendelen, gaat de volledige klep omhoog en verandert de Škoda in een hatchback, waardoor grote bagagestukken simpeler kunnen worden ingeladen. Slim bedacht en vooral erg handig.

140 pk
320 Nm
207 km/h
10,2 s
6,2 (5.9) l/100km
155 g/km
G
22%
€ 26.190
€ 37.207
€ 682 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Seat Exeo 2.0 TDI 105kw Sport

  • Citroën C5 2.0 HDiF Comfort

  • Alfa Romeo 159 1.9 JTDm 16v Distinctive

  • Audi A4 1.8T Advance

  • Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFLEX Business

  • Honda Accord 2.0i VTEC Elegance

  • BMW 3 Serie 320d EfficientDynamics Edition

  • Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack

  • Peugeot 407 2.0 16V (Bioflex) ST Pack Business 2

  • 2020 - Skoda Superb Combi 1.5 TSI Greentech Sportline Business

  • 2016 - Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk Style Businessline

  • 2015 - Skoda Superb 1.4 TSI Greentech ACT Style Businessline

  • 2013 - Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greenline Ambition Businessline

  • 2011 - Skoda Superb Combi Greenline 1.6 TDI Business Line

  • 2010 - Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG Elegance

  • 2007 - Skoda Superb 2.0 TDI Elegance