Peugeot 308 SW 1.6-16V VTi XS Première

Pawel Piotrowski - 22 september 2008

Discutabel

Toegegeven, de 308 SW is niet bepaald moeders mooiste. Sterker nog, sinds de eerste foto's op het wereldwijde web zijn beland, stroomden nogal uiteenlopende reacties op diverse fora binnen. De een vind hem spuuglelijk, de ander een kunstwerk. Vooral de achterkant is onderwerp van gesprek. Zelfs bij doorgewinterde Francofielen zorgen de boemerang-achtige achterlichten in combinatie met de om de hoeken lopende achterruit voor gespreksstof. Peugeot hanteert sinds een aantal jaren een steeds extremere vormtaal, die vooral bij de 308 hatchback in al haar hevigheid tot uiting kwam. Zeker na de fraaie 406 Coupé - die nu al van een cultstatus geniet - en de geslaagde 407 SW was dat even slikken, maar de verkoopaantallen spreken voor zich. De nieuwe stijl lijkt geen kopers af te schrikken, blijkbaar is het koperspubliek moediger dan menig Duits automerk lief is.

Het is nog maar de vraag of de 308 SW uiteindelijk hetzelfde succesvolle resultaat zal boeken als zijn behoudendere voorganger. De eerste cijfers zien er in ieder geval goed uit, ook nu zal het merendeel van de klanten voor de praktischere stationwagon kiezen. Maar is het nou een stationwagon? Ja en nee. De ingezette lijn van de 307 - meer de hoogte in - is voortgezet met de 308, hoewel de cijfers dat niet lijken te bevestigen. De 308 SW is namelijk zelfs een hele centimeter lager en enkele centimeters breder en langer geworden ten opzichte van de 307 Break. Je zou verwachten dat de auto nu nog beter in proportie zou zijn, maar optisch lijkt juist het tegenovergestelde het geval. Vooral door het grotere glasoppervlak en de spitse neus lijkt de 308 SW een stuk hoger. Zodoende lijkt de 308 SW een kruising tussen een stationwagon en MPV.

Ook de grote deuren en het panoramadak zijn typische kenmerken van een MPV. Peugeot mikt met deze 308 SW duidelijk op twee verschillende doelgroepen, waaronder de groep die een ruime stationwagon wellicht boven een MPV zou verkiezen. Want voor een echte MPV uit dit segment moet de Peugeot klandizie voorlopig uitwijken naar andere merken. Pas begin volgend jaar zal Peugeot met een echte Zafira- en Scénic-concurrent op de proppen komen, die eveneens gebaseerd zal zijn op de 308.

120 pk
160 Nm
189 km/h
12,0 s
7,9 (7.1) l/100km
169 g/km
F
22%
€ 20.250
€ 25.700
€ 471 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Hyundai i30 CW 1.6 CRDi VGT HP StyleVersion

  • Renault Mégane Estate 2.0 dCi 160 Dynamique

  • Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greenline Business Line

  • Opel Astra Stationwagon 1.9 CDTi 100pk Edition

  • Kia cee'd Sporty Wagon 2.0 CRDi X-ecutive

  • 2021 - Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business

  • 2018 - Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure

  • 2017 - Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 S&S GT Line

  • 2016 - Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDi 180

  • 2015 - Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270

  • 2014 - Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive

  • 2014 - Peugeot 308 1.6 e-HDi Active

  • 2013 - Peugeot 308 1.6 THP 125 Première

  • 2011 - Peugeot 308 1.6 eHDi Active

  • 2010 - Peugeot 308 GTI