Het beste van twee werelden
Deels kan je de vraag aan het begin van de test bevestigend beantwoorden. Met het uiterlijk en het interieur heeft Citroën een paar flinke stappen vooruit gedaan. Ook de materialen - afgezien van de slijtgevoelige stoelbekleding - en het afwerkingsniveau kunnen prima wedijveren met de Duitse standaard. Het rijden daarentegen is typische Citroën gebleven. Gemoedelijk rijgedrag wordt nog bijgestaan door ondersteunende elektronica die de C5 Tourer tot een gerieflijke auto maken. Dat is iets waar je van moet houden, maar Citroën heeft niet uit het oog verloren dat een groot deel van haar vaste achterban hierbij zweert. Op de momenten dat je wat extra's vraagt kan de gemoedelijkheid helaas een beetje doorslaan in gezapigheid. In die combinatie van degelijkheid en comfort kan je zeggen dat de Fransen het beste van twee werelden hebben samengevoegd. De Citrofielen kunnen tevreden zijn over het onvervalst Franse karakter, eventueel dus nog uitgebreid met de hydropneumatische vering, terwijl de vormgeving en het kwaliteitsgevoel weer voor een nieuwe schare fans zou kunnen zorgen.
- Kwaliteitsgevoel
- Ruim
- Gerieflijke auto
- Slijtgevoelige bekleding
- Soms té gemoedelijk
- Zachte vering

Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Linear Business

Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive

Volvo V50 1.6D Kinetic

Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD Mid Power

Toyota Avensis 1.8 VVT-i Wagon Panoramic Business

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Sport

Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion Comfortline

Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II





