Makkelijk
De tweeliter zestienklepper in de Tourer levert een maximaal vermogen van 143 pk en dat is een prima waarde in een auto als deze. Al zou je hem zonder die kennis al gauw iets lager inschalen. De motor is er namelijk een van het gemoedelijke soort. Hij volstaat prima in zijn taken, maar wanneer je een moment wat meer van de auto vraagt, lijkt het of het motto van de C5 ‘alles op zijn tijd’ is. Al het gevraagde wordt namelijk geleverd, maar net iets minder snel dan wenselijk. Het enige dat wel snel wordt geleverd is de remkracht. Bij de eerste meters kwam een aantal keer na een simpele remactie de voorruit hard dichterbij. Na verloop van tijd gaat het prima, maar de dosering vergt zeker even gewenning. In de standaardsituaties, zowel in de stad als op de snelweg, draait de Tourer makkelijk zijn kilometers. De vering is op zijn Frans behoorlijk zacht afgesteld. Wat ons betreft wat té zacht. We hebben het hier overigens over een conventioneel systeem met schroefveren en niet het optionele Hydractief 3-systeem, wat nog door de gebruiker zelf afgesteld kan worden. Zeker na de eerder gereden Berline verdient de hydropneumatische vering onze sterke voorkeur.
Ook de besturing is erg licht. Er is nauwelijks inspanning vereist om het stuurwiel te draaien. Gelukkig is het stuurgedrag op zich goed voor elkaar, met dien verstande dat het zeker met deze afstelling natuurlijk geen auto is voor het ruigere stuurwerk. Al met al geeft de auto een hele makkelijke indruk. Er worden geen grote inspanningen vereist, de auto beweegt zich gladjes voort. In veel zaken wordt tevens – doeltreffend – met de bestuurder meegedacht. Zaken als automatische verlichting, regensensoren, bochtverlichting, cruise control en een snelheidsbegrenzer zijn geen schokkende innovaties meer te noemen, maar ze werken stuk voor stuk écht goed en maken de C5 daarmee nog gerieflijker.
Het verbruik van de Citroën is lichtelijk aan de hoge kant, zonder het direct schokkend te kunnen noemen. We hebben hier immers te maken met een tweeliter motor. De fabrieksopgave ligt al ruim een halve liter boven dat van enkele recent gelanceerde concurrenten met gelijkwaardige motoriseringen, maar het testverbruik bleek met 9,1 liter per 100 km ook nog weer eens een half litertjes boven de fabrieksopgave te liggen. In een tijd waar gekleurde labeltjes meer en meer de klant lijken te beïnvloeden, spreekt het verschil niet in Citroëns voordeel.
Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Linear Business
Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive
Volvo V50 1.6D Kinetic
Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD Mid Power
Toyota Avensis 1.8 VVT-i Wagon Panoramic Business
Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Sport
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion Comfortline
Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II