Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line

Jan Westerhof - 29 augustus 2008

Tweeledigheid

Onze Audi A4 Avant was uitgerust met het 4246 Euro kostende ‘drive select’-systeem. Weer een van die opties die een premiumauto tot iets bijzonders maken. Dit systeem zorgt middels veranderende demperkracht, stuurscherpte en gaspedaalreacties voor een tweeledig keuzekarakter in de A4. Enerzijds kun je kiezen voor ‘comfort’ en anderzijds voor ‘dynamic’. De tussenweg ‘auto’ is prima voor de normale ritten. Kies je echter voor de comfortstand, dan benadert de Audi het spreekwoordelijke Mercedes-comfort en kies je voor de dynamische modus dan krijg je een BMW-achtige agiliteit voorgeschoteld. Lastig om te beschrijven, maar zo is het systeem snel en duidelijk verklaard. De Audi A4 Avant heeft een duidelijke dynamische stap gemaakt ten opzichte van zijn voorganger. De besturing is scherper, maar mist het gevoel met de weg nog steeds. De wegligging is voldoende dynamisch en ondanks dat de zware 3.0 TDI duidelijk op de vooras drukt is de Ingolstädter best wel een stiekeme bochtenridder geworden.

Dat gevoel krijgen met de auto en de weg en het lekkere potje sturen gaat bij de A4 Avant prima, maar het quattro-systeem neemt een gedeelte van de beleving weg. De bochtsnelheden worden zonder drama hoog en je mist daardoor een gedeelte van het rijgevoel dat bij achterwielaandrijvers zo opwindend kan zijn. Desalniettemin is Audi erin geslaagd een de sportiviteit benaderende auto te ontwikkelen. Met ‘drive select’ heb je dan ook nog de mogelijkheid om de auto terug te zetten op de comfortstand en daarmee hinkt de Audi een beetje op twee gedachten. Audi lijkt hier net een beetje teveel op twee paarden te wedden. Noch uitgesproken comfortabel, noch excellerend als dynamisch rij-ijzer. Bij het thema remmen heeft de Audi wel het hoogste woord: de Audi staat heel erg snel stil.

Als we dan verder ingaan op de aandrijflijn, dan heeft Audi wel duidelijk een sportieve troefkaart getrokken. De 3.0 TDI legt een snelheid en karakter neer die eigenlijk geen andere diesel kent. De 3.0 TDI trekt vanaf 1.500 toeren als een malle richting hogere snelheden en – geheel tegen de dieseltraditie in – zijn hogere toerentallen nog steeds energierijk. Met de 240 pk gaat de Audi in pakweg 6 seconden naar de 100 en de motor reageert fluks op de avances van het gaspedaal. Van een dieseltraagheid is geen sprake. De testauto was voorzien van een handbak en dat zorgt met de dikke zespitter voor een niet alledaagse, edoch hele geile combinatie. Je hebt met de direct schakelende, maar van een lange zes voorziene zesbak de complete controle over de stil en soepel lopende commonrail-TDI. De vernieuwde 3.0 TDI met inmiddels 500Nm weet de A4 haast overgemotoriseerd te versnellen. Audi geeft als top de magische 250 op, maar bij een rit in Duitsland hield het bij 240 gewoon op. Wil je deze snelheidsescapades echter niet, dan rijd je gewoon rustig in de comfortstand met 120 km/h en een toerental van 1.900 toeren over de A12. Dat heeft dan ook zijn effecten op het verbruik, dat gemiddeld op net geen 8 liter per 100 kilometer uit kwam.

240 pk
500 Nm
250 km/h
6,3 s
7,9 (7.1) l/100km
188 g/km
G
22%
€ 37.965
€ 87.355
€ 1.602 / maand
€ 460 - € 495 / kwartaal
  • Saab 9-3 Sport Estate 2.8 Turbo V6 Aero XWD

  • 2019 - Audi A4 40 TFSI

  • 2013 - Audi RS 4 4.2 FSI

  • 2012 - Audi A4 2.0 TDIe Limousine

  • 2010 - Audi S4 3.0 TFSI quattro Pro Line

  • 2009 - Audi A4 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line

  • 2008 - Audi A4 2.0 TDI Pro Line

  • 2007 - Audi A4 1.8T Advance

  • 2006 - Audi A4 Avant 2.0 TDI Pro Line