Stofzuiger
De R/T is alleen verkrijgbaar met de 2.7 V6 automaat, die we kennen uit de Dodge Avenger en de Chrysler Sebring. Verder levert Dodge de Journey met een 2.4 benzine en de 2.0 liter CRD-dieselmotor. Deze zescilinder levert 185 pk en een koppel van 256 nm. Dat het geen moderne motor is valt al snel op na het starten. We geven gas en er klinkt een stofzuigerbrom, die je de hele tijd blijft achtervolgen. Niet het geluid dat we verwachten en willen horen van een zescilinder. Verwacht geen sportief rijgedrag van de Journey, het komt niet eens in de buurt daarvan.
De besturing is kunstmatig en zeker in de bochten is de Amerikaan geen held. Eigenlijk is dat niet zo vreemd, want deze wagen weegt dik 1.700 kilo en voelt daarom nogal log aan. Toch stuurt hij wel direct en is de Journey ook comfortabel geveerd. Je hebt weinig last van kuilen of gaten in de weg en ook de drempels kun je op een aardige snelheid nemen zonder met de kruin tegen het plafond te zitten. Wat betreft veiligheid valt er weinig op te merken. Zo is elke Journey standaard voorzien van zes airbags, een bandenspanningcontrolesysteem en ESP.
De bedieningshendels van de lampen en ruitenwissers doen niet echt stevig aan. Bovendien is de bediening van de ruitenwissers erg vreemd. Bij de meeste auto’s doe je dat door de schakelaar naar beneden of boven te duwen, in de Dodge draai je aan de hendel. Voor de rest werkt het allemaal naar behoren. Dat er in de Amerikaan een dik geluidssysteem zit spreekt bijna voor zich. Het produceert een volle klank en zelfs op hoog volume blijft het geluid zuiver.
We spraken al eerder over de wat achterhaalde techniek van de zescilinder. Dat blijkt ook wel uit het verbruik. Natuurlijk, een V6, gekoppeld aan een automaat in een auto van ruim 1.700 kilo zal niet bijster zuinig zijn. Maar dat de Journey met deze motorisering een stevige slok lust, staat buiten kijf. Wij reden het grootste deel van onze testrit over snelwegen en kwamen uit op een gemiddelde van elf liter op honderd kilometer. Volgens de fabrieksspecificaties komt het verbruik in de stad zelfs uit op vijftien liter op honderd kilometer. Het is dan ook niet vreemd dat deze uitvoering het energielabel E meekrijgt…
Seat Altea FreeTrack 2.0 TSI
Renault Grand Scénic 2.0 dCi 150 Série Limitée Tech Line
Mazda CX-7 2.3 DISI Turbo Executive
Peugeot 5008 1.6 THP GT
Ford Grand C-Max 1.6 EcoBoost Titanium
Mitsubishi Grandis 2.4 MIVEC Intense
Citroën C4 Picasso 1.6 HDiF Ligne Business
Citroën Grand C4 Picasso 1.6 e-HDi EGS Ligne Business
Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDI Style
Toyota Verso 1.8 VVT-i Panoramic Business
Mazda 5 2.0 CiTD Business