Dodge Journey 2.7 V6 R/T

Harold Rolloos - 18 augustus 2008

Praktisch

Amerikaanse auto’s staan niet goed bekend als het gaat om het materiaalgebruik in het interieur en de afwerking daarvan. Dat is al vaker gezegd en geschreven en met dat gegeven in het achterhoofd nemen we plaats op de bestuurdersstoel in de Journey. Eerlijk is eerlijk, het ziet er al beter uit dan bij andere Dodges, maar het keiharde plastic is nog steeds aanwezig. Met name het materiaal rond de klokken en in de portieren is erg cheap. Maar, elders rond het dashboard voelt het al een stuk steviger en beter aan dan we gewend zijn van het merk. Achter het grote stuur treffen valt de snelheidsmeter snel op. De groene verlichting geeft een aardige indruk, al is de meter door de mijlenindicatie slecht af te lezen.

In het middenconsole vinden we roosters, met daaronder het bedieningspaneel voor de luchtcirculatie. Dat werkt erg makkelijk en is simpel te bedienen. Wat verder omlaag zit de radio/cd-speler gemonteerd. Het zit eigenlijk te laag, maar door de stuurwielbediening hoeven we de armen er niet voor te strekken en nemen we deze plaats van de radio voor lief. Tegenover de passagier bevindt zich de ‘Chill Zone’, het vakje waar je blikjes of flesjes frisdrank koel kunt houden.

De stoelen zitten lekker, al bieden ze weinig zijdelingse steun en door het leer ga je in bochten snel glijden. Al snel valt op dat de Dodge erg praktisch is. Onze testauto kan zeven personen herbergen. Het neerlaten van de achterste bank is een ‘piece of cake’. Even aan de lussen achterop de stoelen trekken en de bank klapt snel in. Het weer omhoog halen is ook een fluitje van een cent, wederom aan de lussen trekken en de leuningen klappen weer terug in de oude stand. Simpel! Ook het neerleggen van de middelste bank is niet moeilijk. Even de hendel aan de zijkant omhoog trekken en hij klapt al neer. Bovendien is de bank in het midden te verschuiven om meer ruimte te creëren. Aan opbergruimte ontbreekt het niet in de Dodge. Zo zitten er grote vakken in de portieren en zit er een aardige ruimte onder de zitting van de passagiersstoel. Ook aan de passagiers achterin is gedacht. In het plafond zit een console waarmee de inzittenden achterin hun eigen temperatuur kunnen regelen.

185 pk
256 Nm
182 km/h
11,2 s
11,0 (10.3) l/100km
246 g/km
G
22%
€ 26.800
€ 43.815
€ 803 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Seat Altea FreeTrack 2.0 TSI

  • Renault Grand Scénic 2.0 dCi 150 Série Limitée Tech Line

  • Mazda CX-7 2.3 DISI Turbo Executive

  • Peugeot 5008 1.6 THP GT

  • Ford Grand C-Max 1.6 EcoBoost Titanium

  • Mitsubishi Grandis 2.4 MIVEC Intense

  • Citroën C4 Picasso 1.6 HDiF Ligne Business

  • Citroën Grand C4 Picasso 1.6 e-HDi EGS Ligne Business

  • Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDI Style

  • Toyota Verso 1.8 VVT-i Panoramic Business

  • Mazda 5 2.0 CiTD Business